SWAPFIETS: STOP OWNING, START USING

WAT WE HEBBEN GEDAAN

BIKE AS A FORCE FOR GOOD  

De welbekende fiets met de blauwe voorband, wie kent hem niet? Swapfiets zorgt niet alleen dat iedereen op weg kan van A naar B met een sterke en mooie fiets, maar leidt ook de beweging van A naar Beter in termen van duurzaamheid. Wist je bijvoorbeeld dat een Swapfiets 35% minder CO2 uitstoot dan welke andere fiets dan ook? Vanuit de missie een positieve bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in steden, zet de scale-up zich in voor een systeemverandering in de mobiliteitsindustrie. Achter de schermen wordt bijvoorbeeld hard gewerkt aan een volledig circulaire productlijn, de Swapfiets Deluxe 7 is nu voor 88% circulair. Ook werkt het bedrijf toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2025. 

Maar dit begon eerst in 2014 vanuit de frustratie over het bezitten van een fiets. Omdat ze de fiets bij uitstek beschouwen als hét duurzame vervoersmiddel om door de stad te bewegen, zetten ze die frustratie om in de geweldige ervaring die fietsen eigenlijk is. Swapfiets is ’s werelds eerste abonnementsmodel voor fietsen en is hierdoor in staat om een duurzaam product te bouwen. De service en reparaties zijn voor hen en jij fietst zorgeloos door de stad. Recycle. Ride. Repeat

 

  

AANPAK BLYDE

Al een aantal jaar zijn wij, als mede B Corp, partners in crime en bundelen onze krachten om positief aan de missie bij te dragen en via PR acties Swapfiets op de kaart te zetten als hét circulaire fietsenmerk. Een van onze successen was in het kader van Wereld Autovrije Dag. Precies een halve eeuw na de introductie van autovrije zondagen, in 1973 en 1974, pleiten we voor een comeback. Middels Artificial Intelligence gegenereerde beelden, geïnspireerd door de iconische foto’s van 50 jaar geleden, schetsten we hoe deze aanpassing de leefbaarheid in moderne steden structureel kan vergroten en er meer ruimte ontstaat voor fietsers en wandelaars. De oproep hebben we versterkt door een brief te richten aan de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de meeste auto’s geregistreerd staan en de meeste CO2-uitstoot vermeden kan worden.  

Resultaten: Swapfiets heeft serieuze reacties ontvangen vanuit gemeentes Amsterdam en Rotterdam op de brief en heeft het voor verschillende publicaties gezorgd op titels als De Ondernemer, Change Inc, Fonk Magazine en regionale bladen. Daarnaast hebben de AI beelden voor veel zichtbaarheid op social media gezorgd.

Campagnegrootte: S