BLYDE WAKE-UP CALLS
5 VURENDE VRAGEN AAN KIM VAN DRIE – MARKETING MANAGER BIJ HANDS OFF MY CHOCOLATE
De afgelopen jaren hebben zich veel waarheden blootgelegd over ons huidige kapitalistische model: de ernstige inkomensongelijkheid en het geloof dat het verbeteren van mensenlevens en zorg voor het milieu opgeofferd kunnen worden voor betere winstmarges. De veranderaars in de groeiende gemeenschap van Certified B Corporations eisen een einde aan de mythe dat winst ten koste moet gaan van een doel, en zorg voor het milieu en de samenleving. Het is tijd om wakker te worden, het is tijd voor actie.
Bij Blyde geloven we in het bevragen van de status quo. We geloven in de kracht van het collectief, in het innemen van een standpunt en het inspireren van mensen door te laten zien wat veranderd kan en moet worden. In onze Wake Up Calls wekt Blyde verlangen naar positieve verandering op. We luisteren naar verschillende stemmen van B Corps die spreken over hun oproep tot actie voor bedrijven over de hele wereld vandaag. Door mensen van verschillende perspectieven en bedrijven aan het woord te laten, willen we de belangrijke rol van het bedrijfsleven benadrukken in dit decennium van actie. ‘Op het podium’ vandaag: veranderaar Kim van Drie, marketing manager bij Hands Off My Chocolate.
Wat was jouw wake-up call om bij te dragen aan een betere wereld?
Voor ons was dit toen we tijdens de corona pandemie onze eerste vegan reep ontwikkelden en introduceerden en ons hierdoor meer gingen verdiepen in de CO2 uitstoot van chocolade. Zo kwamen we erachter dat deze veel hoger is dan wij dachten (even hoog als varkensvlees!) en dat maar liefst 50% hiervan wordt veroorzaakt door de melk. Doordat wij in onze reep geen melk gebruikten, was de uitstoot hiervan ruim 40% lager. Dit was echt een wake-up call, waarbij wij hebben besloten om alle melkchocolade uit ons assortiment te halen en volledig over te stappen op plantaardige chocolade. Want waarom, dachten wij, zouden we nog onderdeel willen zijn van de vervuilende zuivelindustrie, als je net zo lekkere chocolade zonder melk kunt maken.
Kun je een voorbeeld delen van hoe jouw bedrijf een standpunt heeft ingenomen en positieve verandering heeft geïnspireerd in jouw sector of gemeenschap, en welke impact had dit?
Wij hopen met onze plantaardige chocolade mensen te inspireren om vaker voor een plantaardig alternatief te kiezen. We doen er alles aan om onze chocolade zo lekker mogelijk te maken en bewijzen dat melk echt niet meer nodig is. Ons standpunt is dan ook dat plantaardige chocolade de norm zou moeten worden. We vinden het mooi om te zien dat meer bedrijven ons volgen en plantaardige chocolade op de markt brengen. Want hoe meer plantaardig er wordt gegeten, hoe meer impact er wordt gemaakt.
Wat zijn de belangrijkste lessen die je in het verleden hebt geleerd over het maken van een positieve impact en hoe ga je ze vandaag toepassen?
Het kan soms best wel moeilijk zijn om positieve impact te combineren met een product dat lekker én betaalbaar is. Onze markt wordt gedomineerd door grote chocoladefabrieken en plantaardige chocolade maken, daar zaten ze niet echt op te wachten. Maar ik heb geleerd dat als je bij je waarden en principes blijft en bij iedere ‘nee’ toch kijkt hoe het een ‘ja’ kan worden, er heel veel mogelijk is. Als innovatie en pioneren makkelijk was, zouden veel meer mensen het doen. Maar nu maken wij de weg vrij voor meer plantaardige chocolade in de toekomst.
Als je één bedrijf zou kunnen uitnodigen om zich bij de B Corp-gemeenschap aan te sluiten, welk bedrijf zou dat zijn en waarom?
Volgens mij is AH er al mee bezig, maar het zou mooi zijn als de grote supermarktketens in Nederland ook B-Corp worden. De supermarkt is een belangrijke speler in de keten van veel hele mooie impact merken naar de consument.
Wat zijn enkele volgende stappen en ambities voor de komende maanden/jaren?
Het plant-based gedeelte hebben we helemaal getackeld en hier maken we al veel impact mee. Maar we sluiten onze ogen natuurlijk niet voor de cacao in onze chocolade. Eind 2023 zijn we overgestapt op traceerbare cacao. Onze ambities voor de komende maanden is dat we dieper in onze keten duiken en ontbossingscijfers van onze chocolade in kaart brengen. Hiermee kunnen we ook de LCA berekening van onze producten nog specifieker maken. Ook willen we inzetten op agroforestry projecten om bij te dragen aan groenere en gezondere cacao plantages.
Benieuwd naar meer verhalen van veranderaars? Lees de andere Wake-up Calls hier.
Er komt nog meer aan, so stay tuned. Volg ons op Instagram!