ECOVER – Too Good to Waste

Wat wij hebben gedaan

Afval als kans in plaats van probleem

Ecover richt haar pijlen op de wegwerpmaatschappij met de introductie van afwasmiddel op basis van afval. De schoonmaakpionier, die al 40 jaar streeft naar het reduceren van plastic en samen met Blyde in 2018 het debat opende over statiegeld in België, moedigt andere organisaties aan om anders te kijken naar afval. Daarom sloot ze zelf een partnership met ’s werelds grootste bierbrouwer AB InBev. Het resultaat? Een innovatie in de vorm van een ‘Too Good to Waste’ afwasmiddel dat voor minstens een kwart bestaat uit restalcohol, afval dat na het brouwen van alcoholvrij bier overblijft. En dit is slechts het begin, want momenteel experimenteert het bedrijf met producten gemaakt op basis van CO2 afval.

De natuur, met een gesloten ecosysteem waarin geen enkele grondstof verloren gaat, inspireert Ecover om afval te zien als een opportuniteit in plaats van een probleem. Het bedrijf gelooft in een toekomst waarin we niets meer weggooien en alle grondstoffen gebruiken om nieuwe producten mee te creëren. In een wereld waarin aan de lopende band onnodig producten en grondstoffen worden verspild, blijft Ecover zichzelf uitdagen. De missie? Een ‘Clean World’ revolutie. Tijd om dat bekend te maken dus.

Aanpak Blyde

Scherpstellen duurzaamheidsboodschap en blik op de toekomst, perslancering Too Good To Waste richting corporate- en lifestyle media. Organisatie Waste Hackaton om innovatieve denkers en doeners samen te laten werken aan innovaties in hergebruik van afvalstromen. Influenceractivatie – oproep NO TIME TO WASTE. No Waste persmailing (op aanvraag) – product geknoopt in bio-theedoek met call to action, verpakt in een 100% compostable verpakking en c02 neutraal verstuurd. Resultaat: 120 publicaties. Potentieel gestapeld bereik free publicity: ruim 41 miljoen. Mediawaarde publicaties: 815K.

Sustainable Development Goals (SDG’s)

12.

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

Blyde x Sustainable Development Goals

13.

Klimaatactie

Neem dringend actie om klimaatverandering en haar impact te bestrijden. Ieder land op ieder continent heeft te maken met klimaatverandering. De opwarming van de aarde heeft nu al invloed op het dagelijks leven en het inkomen van miljoenen mensen wereldwijd en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.

17.

Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling. “De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn een to-do lijst voor mensen en de planeet, en een blauwdruk voor succes”, zei VN-Secretaris-Generaal Ban ki-Moon bij de lancering van de SDGs. “We zullen ook een nieuw mondiaal partnerschap nodig hebben”, aldus Ban ki-Moon. “We hebben actie nodig van iedereen, overal. Zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn onze gids.”

Resultaat

Een greep uit de publicity die we genereerden voor Too good to waste van Ecover:  

Het Laatste Nieuws, 9 oktober 2019.

Metro, 8 oktober 2019.

De Tijd, 8 oktober 2019.

Nieuwsblad, 8 oktober 2019.

RTL.be, 8 oktober 2019.

Check! – Het Nieuwsblad, 25 januari 2020 (Print).