ORTESSA – OPEN OVER AFVAL

Wat wij hebben gedaan

OPEN OVER AFVAL: WIND NIET LANGER DOEKJES OM AFVALZAKEN

Nederlandse en Belgische afvalverwerkers krijgen ieder jaar miljoenen tonnen afval voor hun kiezen. Een deel kan gerecycled worden, maar dat geldt nog lang niet voor alles. Per jaar wordt er in Nederland en België samen zo’n 9,7 miljoen ton aan afval verbrand. En dat in een tijdperk waarin ‘zero waste’ en circulariteit paradepaardjes zijn geworden van de afvalwereld. De waarheid is: hoe graag we het ook anders zouden willen zien, afval bestaat. Het in 2021 gelanceerde initiatief ‘Open Over Afval’ wil de – complexe en ondoorzichtige – afvalwereld openbreken en afvaldilemma’s inzichtelijk maken, zodat we er samen oplossingen voor kunnen verzinnen. Samen met Ortessa, de initiatiefnemer van Open Over Afval, heeft Blyde de Open Over Afval belofte ontwikkeld. Een uitnodiging aan alle organisaties in de keten om open te zijn over afval: producenten, retailers en afvalbedrijven, maar ook gemeentes en wetenschappers. Daarnaast bouwden we in samenwerking met U-Inc het kleurrijke platform met achtergrondinformatie, interviews en feitjes en realiseerden we een fysiek Open Over Afval Magazine.

AANPAK BLYDE

De vraag van Ortessa aan Blyde: hoe starten we een beweging die stukje bij beetje de afval wereld openbreekt en die wordt omarmd door de afvalsector, producenten en retailers? Ons antwoord: met een kwalitatief inhoudelijk platform, inzet van het netwerk, een no-nonsense magazine en serieuze pr. Dat mondde uit in de ontwikkeling van de Open Over Afval website, een Open Over Afval magazine, een Open Over Afval belofte, achtergronden over plastic verpakkingen, compostering en houtafval en interviews met verschillende afvalverwerkers en producenten. Als kers op de taart benaderden we uiteraard regionale en landelijke vak- en nieuwsmedia. Het resultaat? Blij verraste werknemers in de afvalsector (met een magazine waar zij zelf een belangrijke rol in spelen) en publicaties in verschillende vakmedia als ook het AD en het Eindhovens Dagblad over lancering van Open Over Afval. Daarnaast ondertekenden onder meer voetbalclub PSV, schoonmaakbedrijf CSU, huidverzorgingsmerk Naïf en Volvo Trucks de belofte. Kleine, belangrijke stapjes naar een opener afvallandschap. Campagne grootte – L.

Sustainable Development Goals (SDG’s)

12.

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

Resultaat

Een greep uit de free publicity  die we genereerden voor Ortessa: 

Abbot Kinney's - Skip the Hurt Volkskrant

AD Algemeen Dagblad, 3 november 2021.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Emerce, 2 november 2021.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Afval Online, 2 november 2021.

Eindhovens Dagblad, 3 november 2021.

Benieuwd naar andere cases van Blyde Benelux? Check ze hier.