TERUGBLIK OP HET NATIONAAL SUSTAINABILITY CONGRES 2019

Afgelopen week waren de oude veehallen in Den Bosch voor één dag het epicentrum van duurzaam ondernemen. Tijdens het Nationaal Sustainability Congres deelden ondernemers uit verschillende sectoren hun visie op het bereiken van diverse Sustainable Development Goals (SDG’s) – biodiversiteit, klimaat, schone energie, gelijkheid. Naast de bekende gezichten als Patagonia en Triodos zagen we onder meer Friesland Campina, de Bijenkorf, AB InBEv en Zeeman. Opvallend was het terugkerende thema van ‘groene fondsen’ of compensatie-organisaties. Het publiek vroeg zich af of deze initiatieven een mooie bijdragen leveren aan CO2 reductie of enkel pleister plakkerij zijn.

Herbebossing gefinancierd met CO₂-credits

Land Life Company is een bedrijf dat de ambitie heeft om de twee miljardhectare gedegradeerd land die onze wereld rijk is te bebossen. Van Mongolie totMexico tot Spanje – het doel is terugbrengen van de natuur. Om hun missie tekunnen bekostigen stelt Land Life Company commerciele organisaties in degelegenheid CO₂-credits te kopen. Bedrijven zoals ABN AMRO, Leaseplan Bank ende Nationale Postcode Loterij (NPL) compenseren hiermee hun (rest)uitstoot. Eengeweldig initiatief dat bijdraagt aan ons klimaat en de biodiversiteit, of een temakkelijke manier van het oplossen van exorbitant hoge CO₂-uitstoot? SanderKeulen, Head of Business Development, legt uit dat het bedrijf een ondergrenshanteert en niet met iedere partij in zee gaat. Uiteraard is reduceren vannegatieve impact de eerste stap die een bedrijf moet maken. Echter, het islastig om direct op nul uit te komen. Hier kan Land Life Company inspringen.“Bovendien gaat het ons echt om herbeplanten en het terugbrengen van de natuurin zijn oorspronkelijke staat. We gaan zeker het gesprek aan met bedrijven,maar onze focus is in eerste instantie herbebossen,” aldus Keulen. Fair Climate Fund is een soortgelijke speler. Zij investeren naastherbebossing ook in clean cooking, biogas en waterzuivering en leggen duidelijkuit dat ze alle projecten Fairtrade gecertificeerd en Gold Standard CarbonCredits genereren. Deze CO₂-credits verkopen ze tegen een eerlijke prijs aanparticulieren en bedrijven in westerse landen die hun (rest) CO₂-uitstootwillen compenseren.

Vega worstenbrood

Naast CO₂-initiatievenwaren er workshops van onder ander B Corp Europe, The Sustainable Brand Index,AB InBev en de Bijenkorf. De catering – uiteraard volledig vega, inclusief de Brabantseworstenbroodjes – werd verzorgd door Smaackmakers en op parkeerplaatswerd bij iedere auto de bandenspanning gecheckt. De dagvoorzitter van hetgeheel was Lars Sorensen, die aanhet eind van de dag de belofte maakte aankomend jaar een x-aantal congressen pro bono te doen, mits ze duurzaamheidals thema hebben. In de verschillende zaaltjes waar de workshops plaatsvindenschroomden deelnemers niet om kritische vragen te stellen. De Bijenkorf gaatvoor ‘more sustainable’ assortiment, maar wat verstaan ze onder ‘moresustainable’? Bomen planten ter compensatie van plastic post van de NPL, is datgeen pleisters plakken in plaats van het probleem aanpakken? De algeheletendens was hoopvol en zelf strijdlustig te noemen.

Kijktip: So long, Shell?

Als afsluiter werdenEline Hesse en haar vader John op het podium verwelkomt. Hij een Shellpensionado en zij een milieu activiste. Door de grote aandelen portefeuille dieEline van haar vader kreeg kan zij alle Shell aandeelhoudersvergaderingenbijwonen en bestudeert zij verandering van binnenuit. Wat de oplossing is datis moeilijk in één zin te vatten, maar ze weet wel dat activisten en Shell ingesprek moeten blijven. Op 14 december gaat haar documentaire Petrol dollarsfor a different engine in premiere bij de Balie inAmsterdam.

Prêts à faire des vagues ?