Statiegeld store

Ecover

Ecover: walking
the talk

De pop-up Statiegeld Store van Ecover trok ruim 3.000 bezoekers en zorgde voor meer dan 7.000 ingeleverde PET-flessen in drie dagen. Concept & ontwikkeling lag bij Blyde, daarnaast creëerden we massale media-aandacht voor Ecover, de pop-up store werd besproken tijdens een vergadering van het Vlaams Parlement. Ecover introduceerde als eerste in België een statiegeldsysteem, waarbij bewustwording, activatie en dialoog samenkwamen.

Ecover vroeg Blyde: “Bedenk een campagne om wegwerpplastic in België tegen te gaan en het statiegelddebat te openen.”
Walking the talk. Dapper. Provocatief. Rebels. Uitnodigend.

De centrale gedachte: “Wat als we investeren in het oplossen van het probleem?”
De Belgische regering stelde invoering van statiegeld uit, terwijl de nood hoog was en succes in andere landen al bewezen. Voor Ecover, ecologische schoonmaakpionier, was dit hét moment om vanuit haar DNA een krachtig statement te maken.

Statiegeld store
in Antwerpen

De bewustwordingscampagne kwam tot leven in de Statiegeld Store: drie dagen lang opende ze haar deuren in de Wilde Zee in Antwerpen. Bezoekers konden er hun PET-flessen inleveren voor €1 én een fles Ecover-afwasmiddel, gemaakt van 100% gerecycled én recycleerbaar plastic. Die symbolische euro mochten ze zelf houden of doneren aan de Statiegeldalliantie.

De activatie kreeg extra kracht door:

- Een Trash to Treasure-expo over innovatieve toepassingen van plastic
- Ronde tafelgesprekken met betrokken stakeholders
- Upcyclingworkshops geleid door influencers
- Het Let’s Talk Rubbish-debat over oplossingen tegen wegwerpplastic

Zo werd de Statiegeld Store meer dan een stunt – het werd een plek waar waarde, bewustwording en dialoog samenkwamen.

Het resultaat?

De resultaten spreken voor zich:
- 7.237 PET-flessen ingeleverd in drie dagen
- Ruim 3.000 bezoekers
- Prime time tv-coverage, 12 radio- en actualiteitenprogramma’s, 14 printartikelen, 45 online publicaties en talloze social mediaposts
- Een gestapeld bereik van 72 miljoen  
- Mediawaarde van meer dan €700.000

En misschien wel het meest opvallend: de Statiegeld Store werd onderwerp tijdens een vergadering van het Vlaams Parlement.

• Testimonial

Het project in een notendop

Ready to make waves?