5 vragen aan Cem Tanyeri, countrymanager Benelux bij Patagonia

De afgelopen jaren hebben ons veel laten zien over ons huidige kapitalistische model — de enorme inkomensongelijkheid en het idee dat het verbeteren van mensenlevens en zorgen voor het milieu ondergeschikt is aan hogere winstmarges. De veranderaars in de groeiende B Corp-community zeggen: genoeg! Winst mag niet ten koste gaan van purpose, mensen en de planeet. Het is tijd om wakker te worden. Tijd voor actie.

Bij Blyde geloven we in het bevragen van de status quo. We geloven in de kracht van samen, in ergens voor staan en mensen inspireren door te laten zien wat kan én moet veranderen. In onze wekelijkse Wake-Up Calls wakkert Blyde de honger naar positieve verandering aan. We luisteren naar verschillende B Corp-stemmen die hun oproep tot actie delen voor bedrijven wereldwijd. Door mensen uit verschillende sectoren aan het woord te laten, laten we zien hoe belangrijk de rol van bedrijven is in dit decennium van actie. Vandaag op het podium: changemaker Cem Tanyeri – country manager Benelux bij Patagonia, het purpose-gedreven outdoor kledingbedrijf dat in business is om onze planeet te redden.

Wat was jouw wake-up call om bij te dragen aan een betere wereld?
Dit klinkt misschien idealistisch, maar voordat ik bij Patagonia begon, had ik het voorrecht om bij Nike te werken. Het was een geweldige tijd: ik reisde de wereld rond, ontmoette sportidolen en leerde veel. Na bijna acht jaar en meerdere reorganisaties moest ik even stilstaan en mijn situatie beoordelen. Was ik comfortabel met 30 vliegreizen per jaar? Hoe voelde ik me bij het zien van collega’s die steeds het slachtoffer werden van reorganisaties puur om budgetten te halen en aandeelhouders te plezieren? Consumptie had een groot deel van mijn identiteit overgenomen en ik voelde me ongemakkelijk bij deze status quo.

Toen onze dochter werd geboren, was dat de echte wake-up call. Ik begon me een wereld voor te stellen waarin zij zou opgroeien en welke uitdagingen zij en haar generatie zouden tegenkomen. Hoe meer ik las over klimaatverandering en ons huidige verbruik van de planetaire grenzen, hoe bezorgder ik werd. Maar het wakkerde ook mijn vastberadenheid aan om het anders te doen. En hoewel ik had gezworen nooit meer voor een baas te werken, kwam de kans om bij Patagonia aan de slag te gaan op mijn pad. Dat is nu bijna acht jaar geleden. Sindsdien heb ik nooit meer teruggekeken. Voor het eerst voelde ik echt dat ik business kon inzetten om positieve verandering te creëren.

Wat is jouw oproep tot actie voor bedrijven wereldwijd?
We hebben een drastische hervorming nodig in hoe we zaken doen — en wel gisteren. Het is een feit dat we minder dan tien jaar hebben om de noodzakelijke veranderingen door te voeren die cruciaal zijn voor de gezondheid van onze planeet en onze overlevingskansen. Bedrijven, groot of klein, moeten hun purpose opnieuw beoordelen. De snelheid waarmee we de planeet uitputten is onverantwoord. We moeten investeren in het verlagen van emissies, betere en langere levensduur producten maken die hergebruikt kunnen worden en medewerkers een eerlijke prijs betalen. Zaken doen puur voor onbeperkte winst is een pad naar uitsterven. Ik moedig bedrijven aan om een stap terug te nemen, hun missie en visie te herdefiniëren, gebaseerd op verantwoord produceren, eerlijke handel en CO₂-reductie.

Welke Sustainable Development Goal spreekt jou het meest aan en waarom?
Doel #13: dringende actie tegen klimaatverandering. Onze missie bij Patagonia is helder: ‘We are in business to save our home planet’. We streven ernaar om in 2025 een net-zero bedrijf te zijn in onze hele supply chain, maar we pleiten ook voor grotere structurele veranderingen. Twee belangrijke actiepunten: overstappen op regeneratieve landbouw en afscheid nemen van fossiele brandstoffen ten gunste van zonne- en windenergie.

Regeneratieve landbouw is cruciaal, want moderne industriële landbouw heeft de capaciteit van onze bodem om CO₂ vast te houden vernietigd. Door terug te gaan naar traditionele landbouwmethodes kunnen we onze kostbare bovenlaag herstellen en CO₂ opslaan. Dit betekent: minder kunstmest en pesticiden, geen ploegen (no-till farming), diversere gewassen en afdekkingsgewassen. Fossiele brandstoffen uitfaseren moet sneller gebeuren dan sommige landen nu plannen. Zonne- en windenergie zijn haalbare opties en energie moet in handen van burgers en energiecommunities komen, niet bij bedrijven zoals Shell.

Wat hoop je tegen 2030 bereikt te hebben?
Onze missie is ambitieus: in business zijn om onze planeet te redden. Tegen 2030 hoop ik dat we onze doelen niet alleen hebben overtroffen, maar ook fundamentele veranderingen in de kledingindustrie hebben aangewakkerd. Minder dan 1% van alle materialen in de $1,9 biljoen wereldwijde mode-industrie wordt nu gerecycled en minder dan 1% van de katoen is biologisch. Ik hoop dat grote bedrijven Fair Trade-certificering omarmen, overstappen op Regenerative Organic Cotton en alleen gerecycled plastic gebruiken als grondstof.

Welke bedrijven zou je uitnodigen om B Corp te worden?
Ik zou bedrijven met impact en aandeelhouders uitdagen. Ik hoop dat grote kledingbedrijven hun aandeelhouders kunnen overtuigen dat investeren ook goed voor de planeet kan zijn, niet alleen voor het financiële resultaat. Als we echt impact willen maken, moeten de grote spelers mee. Voor mij zou Nike zo’n bedrijf kunnen zijn.


Verandering begint bij mensen die hun stem laten horen. Denk jij aan iemand – of ben jij diegene – die een volgende wake-up call kan zijn? Neem contact op via info@blyde.nl

Prêts à faire des vagues ?