ABBOT KINNEY’S – SKIP THE HURT

Wat wij hebben gedaan

Deze case heeft een zilveren Esprix Award gewonnen! 

Keep the yog, skip the ‘hurt’

De plantaardige pioniers van Abbot Kinney’s maken alternatieven voor zuivel op basis van biologische kokosmelk, haver en amandelen. Hun missie? De standaard flippen en van ‘gewone’ zuivelproducten het alternatief maken. Blyde Benelux en Abbot Kinney’s werken structureel samen aan de positionering van het merk in Nederland en België.

Eind augustus 2020 ontving Abbot Kinney’s een brief van de Nederlandse en Belgische Zuivelverenigingen (NZO & BCZ). Daarin werden ze aangesproken op het vermeend onrechtmatig gebruik van het woord ‘yoghurt’ op hun website en social media accounts. Dit zette het team van Abbot Kinney’s en Blyde Benelux aan het denken. Het voelde als een achterhaalde denkwijze, die deed denken aan de ‘schnitzel-gate’ van De Vegetarische Slager in 2017. Plantaardig eten is een belangrijke stap om de Sustainable Development Goals (SDG’s) te halen en het voedselsysteem toekomstbestendiger te maken. Het is duurzamer, diervriendelijk en gezonder dan zuivel geproduceerd door dieren.

Abbot Kinney’s nam het woord ‘yoghurt’ nog eens onder de loep en nam een rigoureus besluit. De pioniers noemen plantaardige alternatieven voor yoghurt voortaan ‘yog’, zonder de ‘hurt’. Waarom? Hun producten zijn vrij van dierenleed en een stuk minder pijnlijk voor de planeet en je gezondheid. Abbot Kinney’s is de zuivellobby dankbaar voor hun brief en besloot in het openbaar te reageren. We introduceerden gezamenlijk het woord ‘yog’ en riepen Nederland op zich aan te sluiten bij de beweging. Let’s flip to ‘yog’, and skip the ‘hurt’

AANPAK BLYDE

De vraag van Abbot Kinney’s aan Blyde Benelux: “Hoe gaan we om met deze brief en genereren we zichtbaarheid in de media voor deze ontwikkeling in de voedselindustrie?” Onze strategie was als volgt: vol optimisme tegengas geven en de spelling van het woord aanpassen bij wijze van oplossing voor de ‘verwarring’ die mogelijk kan ontstaan omtrent plantaardige alternatieven voor yoghurt, melk en zuivelproducten. Samen met Abbot Kinney’s creëerden we middels free publicity zichtbaarheid in onder andere Editie NL, AD, de Volkskrant, Het Financiële Dagblad, De Morgen, NRC, BNR en Het Parool. De campagne was een veelbesproken topic op social media, trok de aandacht van de politiek en we publiceerden een paginagrote ‘bedankbrief’ in vier grote Nederlandse en Belgische kranten. Campagne grootte – M.

Video: Creatieve team Abbot Kinney’s

Sustainable Development Goals (SDG’s)

12.

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

Resultaat

Een greep uit de free publicity  die we genereerden voor Abbot Kinney’s: 

Abbot Kinney's - Skip the Hurt Volkskrant

Volkskrant, 1 oktober 2020.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Het Parool, 19 oktober 2020.

NRC Handelsblad, 30 oktober 2020.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Business Insider, 1 oktober 2020.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

De Morgen, 7 oktober 2020.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Het Financieel Dagblad, 1 oktober 2020.

Nederlands Dagblad, 3 oktober 2020.

Benieuwd naar andere cases van Blyde Benelux? Check ze hier.