BLYDE WAKE-UP CALLS

5 VURENDE VRAGEN AAN BRAM VAN IJSEL SMITS – MARKETING MANAGER BIJ DE KOFFIEJONGENS

 

De afgelopen jaren hebben zich veel waarheden blootgelegd over ons huidige kapitalistische model: de ernstige inkomensongelijkheid en het geloof dat het verbeteren van mensenlevens en zorg voor het milieu opgeofferd kunnen worden voor betere winstmarges. De veranderaars in de groeiende gemeenschap van Certified B Corporations eisen een einde aan de mythe dat winst ten koste moet gaan van een doel, en zorg voor het milieu en de samenleving. Het is tijd om wakker te worden, het is tijd voor actie.

Bij Blyde geloven we in het bevragen van de status quo. We geloven in de kracht van het collectief, in het innemen van een standpunt en het inspireren van mensen door te laten zien wat veranderd kan en moet worden. In onze Wake Up Calls wekt Blyde verlangen naar positieve verandering op. We luisteren naar verschillende stemmen van B Corps die spreken over hun oproep tot actie voor bedrijven over de hele wereld vandaag. Door mensen van verschillende perspectieven en bedrijven aan het woord te laten, willen we de belangrijke rol van het bedrijfsleven benadrukken in dit decennium van actie. ‘Op het podium’ vandaag: veranderaar Bram van IJsel Smits, Marketing Manager van De Koffiejongens.

Wat was jouw wake-up call om bij te dragen aan een betere wereld?

12 jaar geleden begon ik mijn reis met FrieslandCampina, trots om te werken voor een bedrijf dat eigendom is van boeren. Na verloop van tijd voelde ik echter een verschuiving in mijn persoonlijke ambities en mijn kijk op grootschalige zuivelproductie. Ik verlangde naar een meer ondernemende en dynamische omgeving, waarbij de milieueffecten ook een belangrijke overweging waren. Toen kwamen De Koffiejongens in beeld, een purpose-driven e-commerce scale-up die perfect aansloot bij mijn ambities. Toch kwam het echte ontwaken toen ik bij deze organisatie kwam. In de eerste week werd ik omringd door de positieve energie van onze klanten en de verschillende bedrijven die onze missie ondersteunen. Op dat moment besefte ik de diepe voldoening van werken in een omgeving die toegewijd is aan verandering teweegbrengen.

 

Kun je een voorbeeld delen van hoe jouw bedrijf een standpunt heeft ingenomen en positieve verandering heeft geïnspireerd in jullie branche of gemeenschap, en wat voor impact had dit?

Wij waren het pionierende bedrijf dat moedig 100% biologisch afbreekbare koffiecapsules introduceerde, opvallend in een markt die voornamelijk gedomineerd wordt door aluminium en plastic. Wij boden een duurzaam alternatief, en de respons was overweldigend positief, omdat consumenten zich sterk bewust werden van de milieu-impact van overmatig aluminiumafval. Onze capsules zijn gemaakt van plantaardige materialen en ontworpen om te ontbinden na gebruik. Bovendien hebben ze een aanzienlijk lagere ecologische voetafdruk, met 5 keer minder CO2-uitstoot tijdens de productie in vergelijking met aluminiumcapsules. We hebben als doel om tegen 2025 jaarlijks 100 miljoen aluminiumcapsules te vervangen, en onze vooruitgang verloopt voorspoedig.

 

Wat zijn de belangrijkste lessen die je in het verleden hebt geleerd over het maken van een positieve impact en hoe pas je die vandaag toe?

Om impact te hebben, moet je vaak een pionier zijn. Dit kan ook weerstand ondervinden van de gevestigde orde (die er misschien nog niet klaar voor is). Ik geloof dat deze wrijving noodzakelijk is om verandering teweeg te brengen. Zolang je opereert vanuit je eigen kracht, in ons geval met positief activisme. Een goed voorbeeld is dat we Nespresso feliciteerden in landelijke kranten met hun inzet voor biologisch afbreekbare capsules. Dat betaalde zich uit met veel gratis publiciteit.

Als je één bedrijf zou kunnen uitnodigen om zich bij de B Corp-gemeenschap aan te sluiten, welk bedrijf zou dat zijn en waarom?

The Blue Cycle, het ‘zustermerk’ van De Koffiejongens bedoeld voor internationale uitbreiding. Het is onlangs gelanceerd in Duitsland.

Wat zijn enkele volgende stappen en ambities voor de komende maanden/jaren?

Sinds 2021 zijn we klimaatneutraal. Onze focus voor de toekomst ligt op verdere vermindering. Bij De Koffiejongens streven we naar emissievrije koffie. We streven dit doel na door consequent de juiste keuzes te maken. Waar mogelijk streven we ernaar een positieve invloed uit te oefenen op de samenleving, het milieu en onze partners, van koffieboeren tot bezorgpersoneel aan de deur. Stap voor stap boeken we vooruitgang met een optimistische blik en een gezonde dosis pragmatisme. Ons doel is om koffie steeds duurzamer te maken en uiteindelijk volledig emissievrij te worden.

Benieuwd naar meer verhalen van veranderaars? Lees de andere Wake-up Calls hier.
Er komt nog meer aan, so stay tuned. Volg ons op Instagram!