BLYDE WAKE-UP CALLS
5 BRANDENDE VRAGEN AAN MAUD KLEUSKENS, FOUNDER VAN MADE WITH MAUDE
De afgelopen jaren hebben zich veel waarheden blootgelegd over ons huidige kapitalistische model: de ernstige inkomensongelijkheid en het geloof dat het verbeteren van mensenlevens en zorg voor het milieu opgeofferd kunnen worden voor betere winstmarges. De veranderaars in de groeiende gemeenschap van Certified B Corporations eisen een einde aan de mythe dat winst ten koste moet gaan van een doel, en zorg voor het milieu en de samenleving. Het is tijd om wakker te worden, het is tijd voor actie.
Bij Blyde geloven we in het bevragen van de status quo. We geloven in de kracht van het collectief, in het innemen van een standpunt en het inspireren van mensen door te laten zien wat veranderd kan en moet worden. In onze Wake Up Calls wekt Blyde verlangen naar positieve verandering op. We luisteren naar verschillende stemmen van B Corps die spreken over hun oproep tot actie voor bedrijven over de hele wereld vandaag. Door mensen van verschillende perspectieven en bedrijven aan het woord te laten, willen we de belangrijke rol van het bedrijfsleven benadrukken in dit decennium van actie. ‘Op het podium’ vandaag: veranderaar Maud Keuskens, founder van Made With Maude.
Wat was jouw wake-up call om bij te dragen aan een betere wereld?
Eigenlijk ben ik altijd al een wereldverbeteraar geweest en wilde op mijn manier bijdragen aan een betere wereld. Vanuit mijn opvoeding met het principe ‘wie goed doet, goed ontmoet’ en in mijn corporate carrière, heb ik me ook altijd gefocust op SDG’s en CSR. Ik zocht altijd naar manieren om impact te maken.
Mijn wake-up call voor gelijkheid in de wijnwereld kwam tijdens een avond in een cocktailbar in Lissabon: ‘Ik was gestopt met mijn baan in Amsterdam, wilde er even tussenuit en vertrok naar Lissabon. Op een avond ging ik met een vriend naar zijn favoriete cocktailbar en raakte ik aan de praat met een bekende wijnmaker en -recensent. Hij vertelde mij dat vrouwelijke wijnmakers moeite hebben hun draai te vinden in de door mannen gedomineerde wereld. Als voorbeeld noemde hij Patricia, een bad ass wijnmaakster die keihard werkt en mooie prijzen heeft gewonnen, maar ook alle vinkjes kan zetten bij vormen van ongelijkheid. Daar schrok ik van en vond dat dat anders moest en kon. Ik ben me er verder in gaan verdiepen en kwam erachter dat niet alleen de beloningen in de wijnwereld ongelijk zijn, maar dat ook maar 15% van alle wijnmakers wereldwijd vrouw is. En er zijn nog minder makers van kleur. Ik ben door Portugal gaan reizen om die paar vrouwelijke wijnmakers van topniveau te ontmoeten. Waar ik het had over de balans herstellen, vertelden zij mij dat we samen een balans konden gaan creëren. Soms pinkten we een traantje weg met elkaar, maar gelukkig viel er ook genoeg te lachen. Zo kwam ik op het idee om deze gepassioneerde wijnmakers een podium, stem en gezicht te geven.
Kun je een voorbeeld delen van hoe jouw bedrijf een standpunt heeft ingenomen en positieve verandering heeft geïnspireerd in jouw sector of gemeenschap, en welke impact had dit?
Als nieuwkomer in de traditionele wijnwereld is het hard werken om je plek te vinden. Vasthouden aan wat wij belangrijk vinden is essentieel. Wij geloven dat gelijke kansen, rechten en duurzaamheid de wereld mooier maken. Daarom leggen we niet alleen de nadruk op gelijkheid, maar ook op duurzaamheid.
De missie van Made with Maude, “Mission in a Bottle”, pakt ongelijkheid en milieuduurzaamheid aan in de wijnindustrie door hoogwaardige wijnen te maken op een manier die zowel de mensen in de wijnindustrie als de planeet ten goede komt. We ontkurken bewustwording om het leven te vieren en staan voor:
– Eerlijke en ethische behandeling van mensen
– Gelijke kansen
– Gelijke beloning
– Gelijke behandeling
We werken aan een regeneratieve toekomst door:
– Duurzaamheid in de wijngaard
– Duurzaamheid in de toeleveringsketen
– Duurzaamheid in de verpakking
Slechts een klein deel van de wereldwijde wijnproductie is duurzaam en er wordt nog veel gewerkt met schadelijke stoffen. Voor ons betekent wijn het vieren van het leven, en dat doen we liever op een manier die onze gezondheid zo min mogelijk schaadt. Daarom maken we alleen wijnen die duurzaam of biologisch zijn geproduceerd, veganistisch. Hier maken we strikte afspraken over met onze wijnmakers. Als je dan het leven viert met een glas wijn, smaakt het alleen maar beter.
We gaan nog een stap verder: Bij Made With Maude geloven we in gelijke kansen en toegang tot voedzaam eten voor iedereen. Door wereldwijde conflicten, natuurrampen en economische uitdagingen hebben miljoenen mensen honger, en de pandemie heeft de situatie alleen maar verergerd, vooral voor kinderen. Wij bieden pure, duurzame en plantaardige maaltijden en doneren voor elke verkochte fles een maaltijd aan kwetsbare gezinnen via onze partner, Food for Life. Vorig jaar hebben we 1000 kinderen in oorlogsgebieden geholpen met deze maaltijden, en we willen dit aantal sterk laten groeien. Elk kind heeft recht op gezond eten voor een betere toekomst.
Wat zijn de belangrijkste lessen die je in het verleden hebt geleerd over het maken van een positieve impact en hoe ga je ze vandaag toepassen?
De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat een start-up gepaard gaat met ups en downs en dat dat zeker niet altijd gemakkelijk is. Maar volhouden is de sleutel. In kleine stappen groeien houdt je scherp en wendbaar. Vooral samenwerkingen kunnen grote veranderingen teweegbrengen en geven veel energie. We hebben principes en waarden bepaald en op basis daarvan nemen we beslissingen in hoe we blijven bijdragen aan een meer eerlijke en duurzamere wereld. Het is belangrijk om scherp op deze waarden te blijven bij het aangaan van nieuwe samenwerkingen, zodat we consistent kunnen blijven bijdragen aan onze missie van positieve impact.
Als je één bedrijf zou kunnen uitnodigen om zich bij de B Corp-gemeenschap aan te sluiten, welk bedrijf zou dat zijn en waarom?
Eén bedrijf? Ik zou heel graag willen dat elk bedrijf met een intrinsieke motivatie om impact te maken zich aansluit. Samen kunnen we zoveel bereiken. Als B Corp weet ik nu pas wat voor impact we samen kunnen maken. Ik zou graag meer wijnbedrijven bij de B Corp-gemeenschap zien, om gelijkheid, duurzaamheid en ethiek in de industrie te versterken. Het zou geweldig zijn om alleen maar impact wijnen in de winkel te zien; dat leidt meteen tot leuke gesprekken aan de eettafel met familie en vrienden. Er zijn echter nog veel meer initiatieven nodig om echt een verandering teweeg te brengen. Ik hoop dat ook de grote corporates belemmerende principes opzij durven zetten en zich aansluiten bij deze beweging voor een betere wereld.
Wat zijn enkele volgende stappen en ambities voor de komende maanden/jaren?
Onze volgende stappen zijn het verder ontwikkelen van onze collectie biologische wijnen, het opstarten van samenwerkingen met verschillende makers en het creëren van partnerships zodat we kunnen groeien. Ook zullen we superkritisch moeten blijven op de kosten, want alles is zo ontzettend veel duurder geworden. Van glas tot aan kurk en papier. Voordeel hiervan is dat het ons dwingt om te blijven innoveren en wegen te bewandelen die misschien niet direct voor de hand liggen.
Naar jouw mening, wat is het meest dringende probleem waarmee bedrijven vandaag de dag worden geconfronteerd, en hoe kunnen B Corps het voortouw nemen bij het aanpakken hiervan?
Issues rondom duurzaamheid en gelijkheid blijven urgent. Gelijkheid is slechts met 0,1% verbeterd afgelopen jaar, wat betekent dat we honderden jaren verwijderd zijn van eerlijke lonen en gelijke kansen. Ook op gebied van duurzaamheid is er nog een wereld te winnen. We moeten ons hiervoor in blijven zetten.
Wat is jouw eigen bijdrage aan meer inclusiviteit en diversiteit binnen jouw bedrijf?
Wij zijn inclusief en divers. Wij houden van mensen, zowel in hun verschillen als overeenkomsten. Juist diverse achtergronden en perspectieven maken ons sterker en innovatiever. We blijven ons netwerk uitbreiden met ondervertegenwoordigde wijnmakers, partners die samen met ons impact willen maken. En natuurlijk gaan we door met het ondersteunen van initiatieven die gendergelijkheid en diversiteit bevorderen, zowel binnen en buiten de wijnindustrie.
Hungry for more wake-up calls? Read the other interviews here!