CLUB VAN CIRCULAIRE ONDERNEMERS

Wat wij hebben gedaan

MEER CIRCULAIR ONDERNEMEN 

Een grote groep van circulaire koplopers slaat alarm dat de transitie naar een circulaire economie niet snel genoeg gaat. Uit het recent gepubliceerde Circularity Gap Report blijkt zelfs dat wereldwijd het aandeel van hergebruikte materialen en grondstoffen in onze economie in vijf jaar is gedaald. Om klimaatdoelen te behalen moet circulair ondernemen daarom de status quo worden. Voorafgaand aan de Week van de Circulaire Economie bundelden een collectief van 22 circulaire bedrijven, waaronder B corps Fairphone, en Swapfiets, en verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot, hun krachten onder de naam de Club van Circulaire Ondernemers.    

Samen laten ze een krachtig geluid horen in een actiegericht opiniestuk waarin ze pleiten voor meer opschaalmogelijkheden voor bestaande ondernemers, versnelde aangepaste wetgeving en vinden ze dat er ingezet moet worden op een blijvende systeemverandering met positieve financiële prikkels. In de Week van de Circulaire Economie openden ze vervolgens een pop-up expositie in CIRCL op de Zuidas in Amsterdam om circulaire producten, diensten en innovaties in de spotlight te zetten en een concreter actieplan te ontketenen. 

AANPAK BLYDE

Op basis van een statement waarin de gemeenschappelijk delers van de club uiteengezet waren, schreven we met de Club van Circulaire Ondernemers een alarmerend opiniestuk, dat gepubliceerd werd in de zaterdageditie van Trouw. Voor de pop-expositie stuurden we een persbericht uit naar alle relevante mediacontacten met een oproep om een kijkje te komen nemen. Bovendien lieten alle deelnemende bedrijven op sociale media van zich horen over de actie. Met succes: ze werden uitgenodigd om aan tafel te gaan bij de Directie Duurzame Leefomgeving en Circulaire Economie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eindstand: nog steeds voegen vele circulaire koplopers zich bij de club en wordt de Club van Circulaire Ondernemers voortaan ingezet als klankbordgroep voor specifieke initiatieven voor ondernemers. De acties leidden bovendien tot interviews bij BNR, Business Insider en Change Inc. Campagnegrootte – S.  

Sustainable Development Goals (SDG’s)

12.

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

17.

Partnerschappen om de doelen te bereiken

Internationale samenwerking is nodig om de capaciteit en middelen te versterken om de duurzame ontwikkelingsagenda uit te voeren. Het realiseren van de doelen vereist samenhangend beleid, een coöperatieve omgeving en het aangaan van nieuwe mondiale partnerschappen.

Resultaat

Een greep uit de free publicity  die we genereerden voor de Club van Circulaire Ondernemers: 

Abbot Kinney's - Skip the Hurt Volkskrant

Trouw, 4 februari 2023.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Adformatie, 6 februari 2023.

Business Insider, 7 februari 2023.

NAP nieuws, 7 februari 2023.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Business Insider, 6 februari 2023.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

BNR, 7 februari 2023.

Fonk online, 3 februari 2023.

Telecomnieuws, 6 februari 2023.

Abbot Kinney's - Skip the Hurt

Duurzaam Ondernemen, 6 februari 2023.

Retailtrends, 7 februari 2023.

Benieuwd naar andere cases van Blyde Benelux? Check ze hier.