B CORP SUMMIT

Wat wij hebben gedaan

B Corp Summit 2019: epicentrum van ondernemen met impact 

Op 23 en 24 september 2019 vond de vierde Europese B Corp Summit plaats. B Corp Europe koos Amsterdam als locatie en haakte Blyde Benelux aan als partner on the ground. Het thema van de B Corp-top luidde ‘Lead the Beat’ – oftewel: onderneem op een radicaal nieuwe manier en zet hiermee het voorbeeld voor je omgeving. Hoe? Door ‘business as a force for good’ in te zettenMet meer dan 500 deelnemers uit het binnen- en buitenland was de top de grootste editie tot dan toe georganiseerd. Bezoekers konden deelnemen aan meer dan 20 workshops waarin actuele uitdagingen aan bod kwamen en waarin voorlopers op het gebied van verantwoordelijk ondernemen radicale oplossingen uit de praktijk deelden. Naast een broedplaats voor ideeën, inspiratie en radicale verandering, vormde de B Corp Summit ook het startschot van een belangrijke samenwerking. B Lab, de stichting achter B Corp, sloeg de handen ineen met de United Nations Global Compact. Samen ontwikkelden zij een online impact management tool die bedrijven helpt de 2030 Sustainable Development Goals (SDG’s) te halen. Het meetbaar maken van bedrijfsimpact via self-assessment en benchmarking is één van B lab’s kernactiviteiten. 

De B Corp-beweging houdt zich al jaren bezig met het drastisch omgooien van de manier waarop we ondernemen en het herdefiniëren van succesvol ondernemerschap. Onder andere toonaangevende bedrijven zoals Ben & Jerry’s, Danone, LombardOdier, Patagonia, TOMS, Tony’s Chocolonely en Veja zijn onderdeel van deze ruim 3.000 leden tellende community voor pioniers. Blyde schaarde zich als in 2019 als eerste pr-bureau van de Benelux onder het B Corp netwerk.  

Aanpak Blyde

De B Corp Summit werd georganiseerd in samenwerking met het Muziekgebouw aan ’t IJ en Misteli. Blyde was verantwoordelijk voor de verslaglegging van het evenement door verschillende nationale (en internationale) on- en offline media. Dit betekende gerichte media pitches voorafgaand aan het evenement, professionele persbegeleiding tijdens het evenement en opvolging na afloop. We waren de spil tussen de verschillende sprekers e.g. Ryan Gellert (General Manager EMEA, Patagonia) en Anuradha Chugh (Managing Director, Ben & Jerry’s) en de journalisten. 
Resultaat: 10 kwalitatieve on- en offline publicaties. Gestapeld bereik free publicity: 1,7 miljoen. Mediawaarde publicaties: 210K. Campagnegrootte – S.  

Sustainable Development Goals (SDG’s)

17.

Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling. “De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn een to-do lijst voor mensen en de planeet, en een blauwdruk voor succes”, zei VN-Secretaris-Generaal Ban ki-Moon bij de lancering van de SDGs. “We zullen ook een nieuw mondiaal partnerschap nodig hebben”, aldus Ban ki-Moon. “We hebben actie nodig van iedereen, overal. Zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn onze gids.”

Resultaat

Een greep uit de free publicity die we genereerden voor de Corp Summit:  

NRC, 27 september 2019.

Sprout, 24 september 2019.

OneWorld, 23 september 2019. 

Bedrock, 1 oktober 2019.

Sprout, 24 september 2019.

Nrc.next, 27 september 2019 (Print).