ECOVER – Statiegeld Store

Wat wij hebben gedaan

STATIEGELD STORE 

Ruim 3000 bezoekers en meer dan 7000 ingeleverde PET-flessen in drie dagen tijd, een discussiepunt tijdens een vergadering van het Vlaams Parlement, massale media-aandacht: Blyde Benelux heeft voor ecologische schoonmaakpionier Ecover het doel bereikt met de tijdelijke ‘Statiegeld Store’. Ecover introduceerde hiermee als eerste in België een statiegeldsysteem, om het debat rondom de invoering ervan een stevige duw in de rug te geven en de kracht ervan te onderzoeken. Blyde was verantwoordelijk voor het concept en de executie van deze maatschappelijke campagne. 

Vraag Ecover aan pr-bureau Blyde Benelux:Bedenk een concept om de strijd tegen wegwerpplastic in België aan te gaan en het debat te openenWalkingthe talk. Dapper. Provocatief. Rebels. Uitnodigend. 

Hoe het idee tot stand kwam? ‘Wat als we investeren in oplossen van het probleem?’ was de centrale vraag bij de ontwikkeling van deze campagne. De Belgische regering neemt geen besluit om een statiegeldsysteem in te voeren, terwijl de nood aan de man is en de bewijzen dat het werkt in landen waar het al wel is ingevoerd onmiskenbaar zijn. Dit was volgens Blyde Benelux hét thema en het juiste moment om als Ecover zijnde op te staan: vanuit de missie & het DNA van het bedrijf op haar lijf geschreven.De bewustwordingscampagne kwam tot leven in de vorm van de Statiegeld Store die drie dagen haar deuren opende in de Wilde Zee in Antwerpen. Je kon je PET-flessen inleveren in ruil voor € 1 en een fles Ecover afwasmiddel, gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar. De symbolische euro kon je zelf bijhouden of doneren aan de Statiegeldalliantie. 

Aanpak Blyde

Mensen laten inzien dat plastic niet alleen afval is, maar ook waarde kan hebben.  Statiegeld is een belangrijke stap in bewustwording en daarmee het reduceren van plasticafval én het creëren van een zuivere recyclagestroom.  De Statiegeld Store vormde niet alleen decor voor het inleveren van plastic PET-flessen. Er was ook een “TrashtoTreasure” expo, er werd een ronde tafel georganiseerd, een upcycling workshop gegeven door influencers en een “Let’s Talk Rubbish” debat georganiseerd om bezoekers te laten zien wat allemaal mogelijk is met plasticafval en zo bij te dragen aan het gevecht tegen wegwerpplastic. Resultaten: gedurende de drie dagen dat de winkel geopend was: 7.237 ingeleverde PET-flessen, ruim 3.000 bezoekers, de Statiegeld Store in het prime time journaal, in twaalf radio- en actualiteitenprogramma’s, in veertien printartikelen in nieuwsmedia, in 45 online nieuwsartikelen en in talloze socialmediaposts. Een gestapeld bereik van 72 miljoen paar ogen, en een mediawaarde van ruim 700.000 Campagnegrootte – L. 

Sustainable Development Goals (SDG’s)

12. 

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

14. leven in het water

Tegen 2025 de vervuiling van de zee voorkomen en in aanzienlijke mate verminderen, in het bijzonder als gevolg van activiteiten op het land, met inbegrip van vervuiling door ronddrijvend afval en voedingsstoffen.

17.

Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling. “De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn een to-do lijst voor mensen en de planeet, en een blauwdruk voor succes”, zei VN-Secretaris-Generaal Ban ki-Moon bij de lancering van de SDGs. “We zullen ook een nieuw mondiaal partnerschap nodig hebben”, aldus Ban ki-Moon. “We hebben actie nodig van iedereen, overal. Zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen zijn onze gids.”

Resultaat

Een greep uit de free publicity  die we genereerden met de statiegeld store van Ecover:  

Het Laatste Nieuws, 26 oktober 2018.

Weekend.knack, 12 november 2018.

Gondola, 15 november 2018.

ATV, 15 november 2018.