PIETER POT
Wat wij hebben gedaan
PIETER POT: OP NAAR EEN CIRCULAIRE RETAILKETEN
Verpakkingen vormen zo’n 20 procent van al ons afval. Gemiddeld openen we er wel 7 per dag! Door de grondstoffen en energie die het kost om deze verpakkingen te produceren en transporteren, worden milieuproblemen als klimaatverandering versterkt. Om klimaatverandering aan te pakken is dus een logische stap het aantal verpakkingen terug te dringen. Dit is dan ook het doel van verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot. Deze startup maakt alleen gebruikt van herbruikbare verpakkingen, zoals glazen potten. Lege potten worden schoongemaakt en opnieuw gevuld; een circulair proces dat het grote aantal (plastic) verpakkingen terugdringt. Pieter Pot kent tegenwoordig 80.000 klanten in Nederland en Vlaanderen, en er staan zo’n 30.000 mensen op de wachtlijst. Naast de bewuste consument, valt het concept ook op bij beleggers: verschillende impact investeerders hebben in december 2021 samen 9 miljoen euro geïnvesteerd in Pieter Pot.
AANPAK BLYDE
De vraag van Pieter Pot aan Blyde: hoe communiceren we nog breder over deze grote investering en de toekomstplannen om verder de retailwereld op te schudden? Hoe kan Pieter Pot nog prominenter in het nieuws komen? Ons antwoord: door helder in kaart te brengen wat Pieter Pot met 9 miljoen zou gaan doen – hoe ze hun impact nóg groter zouden gaan maken. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben met een gedegen, inhoudelijk persbericht (met een vleugje Pieter Pot speelsheid) verschillende corporate, vak- en nieuwsmedia benaderd. Er bleek véél interesse voor de toekomstplannen voor de retailpioniers te zijn en we hebben dan ook knallende resultaten behaald. Een potentieel gestapeld bereik van 183 miljoen en een mediawaarde van 860 duizend euro. Campagnegrootte – S.
Sustainable Development Goals (SDG’s)
12.
Verantwoorde consumptie en productie
Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.
Resultaat
Een greep uit de free publicity die we genereerden voor Pieter Pot:
Benieuwd naar andere cases van Blyde Benelux? Check ze hier.