SUNT: ‘S WERELDS EERSTE BANANENFABRIEK

Wat wij hebben gedaan

OPENING ‘S WERELDS EERSTE BANANENFABRIEK

Change the game or remain the same. Hoe? SUNT Food opende ‘s werelds eerste bananenpureefabriek waar wordt afgerekend met bananenverspilling, in Geldermalsen. Jaarlijks worden in Europa maar liefst 120.000 ton bananen vernietigd omdat ze op de lange reis uit Midden-Amerika beginnen te rijpen of een schrammetje oplopen. SUNT Food strijdt sinds 2019 tegen onnodige bananenverspilling en maakt bananenbrood en ‘baked donuts’ van bananenpuree van geredde bananen. Genieten mét positieve impact! 

Een derde van het voedsel wereldwijd belandt in de prullenbak. Hieronder vallen ook een hele hoop bananen – niet verspild door de consument maar vernietigd door de kromme regelgeving van de douane. Deze ouderwetse importregelgeving moet de deur uit, en daarom redt SUNT Food bananen van de verbrandingsoven. Met hun bananenproducten reduceren ze bananenverspilling en daarnaast hopen ze met hun initiatief anderen te inspireren om ook op een circulaire manier van waste nieuwe producten te maken.  

Aanpak Blyde

SUNT Food vroeg ons te helpen met het genereren van zoveel mogelijk media-aandacht voor de opening van ’s werelds eerste bananenpureefabriek: The Banana Factory. We stelden een corporate pr bericht op met focus op het tegengaan van voedselverspilling, de starre douaneregels en de uniekheid van ’s werelds eerste bananenfabriek. Daarnaast hebben we de stem van Laura Hoogland, founder van SUNT Food, vergroot en vervolgens gepitcht bij verschillende media door de inzet van thought leadership. Resultaten: SUNT was 3x te zien op TV, 2x op de radio en er verschenen een aantal mooie publicaties in Trouw, RTL Nieuws, Telegraaf en Change Inc. Campagnegrootte – S. 

Sustainable Development Goals (SDG’s)

2.

Geen honger

Het voorkomen van voortijdige sterfte veroorzaakt door overdraagbare en niet-overdraagbare ziektes en psychische problemen staat hoog op de VN-agenda. Het aanpakken van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik kan de gezondheid van veel Nederlanders verbeteren.

5.

Verantwoorde consumptie en productie

Verzeker duurzame consumptie-, en productiepatronen. Zorg voor duurzaam beheer en efficiënt gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het produceren van onze goederen moet met het oog op de groeiende wereldbevolking veel handiger: ‘meer produceren met minder’.

Resultaat

Een greep uit de free publicity  die we genereerden voor SUNT Food:

RTL Nieuws, 6 februari 2023.

Vakblad Voedingsindustrie, 7 februari 2023.

Telegraaf, 6 februari 2023.

Instagram @the.happy.activist, 16 februari 2023.

BioJournaal, 8 februari 2023.

Levensmiddelenkrant, 6 februari 2023.

Trouw, 18 februari 2023.

Change Inc., 6 februari 2023.

Omroep Gelderland, 6 februari 2023.