Een jaarlijks impact report, sustainability report, is dé manier om periodiek te rapporteren over reeds behaalde resultaten, uitdagingen en doelstellingen van je bedrijf. Op zoek naar betrouwbare partner die het denk- en schrijfwerk uit handen neemt en opmaakt in jullie huisstijl? Wij hebben alle expertise in huis en ontzorgen je direct.

Waarom zou je stakeholders meenemen in de resultaten die jullie hebben geboekt op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemerschap? Het is dé tool om je duurzaamheidsinspanningen te communiceren, verantwoording af te leggen aan belanghebbenden, risico’s te beheren en het merkimago te versterken. Consumenten en andere belanghebbenden hebben steeds meer interesse in de sociale en milieu-impact van bedrijven en zijn eerder geneigd te kiezen voor impactgedreven merken.

Hieronder bundelen we, in een notendop, waarom het belangrijk is om structuur aan te brengen in de communicatie over de impact die je organisatie maakt. We nemen je ook mee in hoe het proces van een impact report schrijven er achter de schermen (ongeveer) uitziet, de doorlooptijd en kosten.

WAAROM?
Het schrijven van een impact report is een cruciaal element voor bedrijven die streven naar duurzame en maatschappelijke impact, omdat:

  • Een goed rapport biedt je klanten en stakeholders een transparant kijkje achter de schermen. Door – goed onderbouwd – uiteen te zetten hoe en waarmee je impact maakt, bouw je aan de betrouwbaarheid van je organisatie.
  • Een impact report kan helpen bij het slaan van piketpalen: met welke resultaten zijn we trots en blij en aan welke doelen moeten we harder trekken (bijvoorbeeld door slimme partnerships aan te gaan)? What gets measured, gets managed.
  • De rapportage niet alleen relevant is voor klanten en investeerders, maar ook intern veel kan doen voor de cultuur en motivatie van het team. Door duidelijk te communiceren over de doelstellingen, behaalde mijlpalen te vieren en uitdagingen in kaart te brengen. Wanneer high-fiven we met elkaar en onder welke thema’s willen (en moeten) we samen nog harder de schouders zetten?

HOE?
Stel, je bundelt graag de krachten met Blyde Benelux voor een impact / sustainability report. Hoe ziet dat proces er – ongeveer – uit?

  • PREPPEN | Blyde ontvangt alle informatie die jullie organisatie al gebundeld heeft, ter voorbereiding op een verdiepend vragenvuur.
  • VERDIEPEN EN DOORVRAGEN | We lezen ons verder in en stellen alle vragen die nodig zijn om eventuele missing links boven water te toveren.
  • BLUEPRINT | We doen een voorzet voor de inhoudsopgave van het impact report en bepalen samen of we hiermee recht doen aan de impact die jullie maken. Op welke onderwerpen zoomen we in? Wat stippen we aan, maar behandelen we niet in detail? Welke uitdagingen horen thuis in de rapportage? We zoeken samen naar de balans tussen the good, the bad en the ugly.
  • SCHRIJVEN EN SCHRAPPEN | Na akkoord op de inhoudsopgave, gaan we aan de slag met het schrijfwerk. In de juiste tone of voice maken we een lopend verhaal van alle data, feiten en highlights. Van voorwoord uit naam van de CEO tot het schetsen van een toekomstbeeld en realistische roadmap voor de te bewandelen route. Afhankelijk van de kwaliteit van de input, kunnen we de tekst redigeren of helemaal from scratch uit de klei trekken.
  • FEEDBACK VERWERKEN | Feedback verwerken we razendsnel, er is standaard één correctieronde.
  • OPMAAK (EN VERTALING) | Geen ontwerper of design-afdeling in huis? Geen probleem! In samenwerking met onze vaste partners zorgen we dat, naast de inhoud, ook het design helemaal klopt. Behoefte aan een vertaling van de rapportage? Dat verzorgen we ook!
  • CONTENTCREATIE | Op basis van het impact report maken we, indien gewenst, doorvertalingen naar jullie eigen kanalen. Door periodiek informatie uit het impact report te delen met klanten, komt deze tot leven.

VERSCHIL & OVEREENKOMST CSRD REPORT
Voor grote en/of beursgenoteerde Europese organisaties geldt vanaf 2024 dat zij moeten voldoen aan de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Dit nieuwe rapport is onderdeel van het reguliere jaarrapport en gaat in op 1.300 onderwerpen rondom de impact op het milieu en de samenleving. Een CSRD report is nogal lijvig en leest daardoor niet heel makkelijk weg. Ook is het gericht op accounting. Een impact report highlight de belangrijkste impact van een bedrijf en is juist gemaakt om iedereen te inspireren en te laten zien welke stappen er worden genomen. Een impact report kan een mooie vertaalslag zijn van een CSRD report en vice versa kan een impact report de basis vormen voor een CSRD report. Wij kunnen deze vertaalslag maken van CSRD report naar impact report.

TIMELINE
Afhankelijk van de kwaliteit van de input en of het design door ons wordt opgepakt, kan Blyde Benelux een kwalitatief hoogwaardig impact report opleveren in een tijdsbestek van drie tot zes weken. Zodra er een goede blueprint ligt, dient deze als basis voor een jaarlijks terugkerende rapportage.

KOSTEN
Interesse in verslaglegging met impact? Blyde is jullie partner in crime. Voor de ontwikkeling van een gedegen rapportage zijn er verschillende mogelijkheden:

BASIS

  • Inhoud bepalen & visievorming – wat wordt de ruggengraat van het rapport? Welke onderwerpen mogen niet missen, wie komt er aan het woord, welke impactvolle mijlpalen verdienen een plekje in het rapport en wat zijn de belangrijkste cijfers
  • Copy – jullie doen zelf een voorzet van de copy.
  • Eindredactie – zodra jullie basis document staat redigeren wij deze tot één goedlopend geheel.
  • 8 – 12 K

PLUS

  • Inhoud bepalen & visievorming –  wat wordt de ruggengraat van het rapport? Welke onderwerpen mogen niet missen, wie komt er aan het woord, welke impactvolle mijlpalen verdienen een plekje in het rapport en wat zijn de belangrijkste cijfers? Pakkende terugblik en scherpe visie op de komende jaren.
  • Opstellen rapport – op basis van alle input (bewijsvorming en pijlers) schrijven we het rapport, halen de feedback op bij alle stakeholders en redigeren deze tot één goedlopend geheel.
  • Design – samen bepalen we jullie stijl, werken we samen met de designer en zorgen dat er een rapport komt wat helemaal matcht met jullie waarden en look & feel. Een rapport wat zo knap is, dat je het écht wil lezen.
  • 12- 16 K

PLUS+

  • Inhoud bepalen & visievorming –  wat wordt de ruggengraat van het rapport? Welke onderwerpen mogen niet missen, wie komt er aan het woord, welke impactvolle mijlpalen verdienen een plekje in het rapport en wat zijn de belangrijkste cijfers? Pakkende terugblik en scherpe visie op de komende jaren.
  • Opstellen rapport – op basis van alle input (bewijsvorming en pijlers) schrijven we het rapport, halen de feedback op bij alle stakeholders en redigeren deze tot één goedlopend geheel.
  • Design – samen bepalen we jullie stijl, werken we samen met de designer en zorgen dat er een rapport komt wat helemaal matcht met jullie waarden en look & feel. Een rapport wat zo knap is, dat je het écht wil lezen.
  • Activatiestrategie voor impact communicatie richting de verschillende stakeholders – het impact report is de kickstart van een uitgebreide en impactvolle communicatiestrategie richting iedereen die betrokken is bij jullie organisatie. Om de behaalde (en nog te behalen) mijlpalen te vieren en iedereen te betrekken en op aan te zetten bij de uitdagingen die nog voor jullie liggen. Van een content kalender voor social media, tot interne handboeken, activatie workshops en een actieve pr/media strategie.
  • 16 – 50 K (afhankelijk van de tools die naar aanleiding van het rapport worden gemaakt)

Neem via info@blyde.nl contant met ons op voor een uitgebreide kostenspecificatie, we helpen je graag!

VOORBEELDEN

Saving our planet is now a communications challenge
Sir David Attenborough