BLYDE WAKE-UP CALLS

5 VURENDE VUREN AAN JOSHUA EN AINU, FOUNDERS VAN BAMBOOVEMENT

 

 

De afgelopen jaren hebben zich veel waarheden blootgelegd over ons huidige kapitalistische model: de ernstige inkomensongelijkheid en het geloof dat het verbeteren van mensenlevens en zorg voor het milieu opgeofferd kunnen worden voor betere winstmarges. De veranderaars in de groeiende gemeenschap van Certified B Corporations eisen een einde aan de mythe dat winst ten koste moet gaan van een doel, en zorg voor het milieu en de samenleving. Het is tijd om wakker te worden, het is tijd voor actie.

Bij Blyde geloven we in het bevragen van de status quo. We geloven in de kracht van het collectief, in het innemen van een standpunt en het inspireren van mensen door te laten zien wat veranderd kan en moet worden. In onze Wake Up Calls wekt Blyde verlangen naar positieve verandering op. We luisteren naar verschillende stemmen van B Corps die spreken over hun oproep tot actie voor bedrijven over de hele wereld vandaag. Door mensen van verschillende perspectieven en bedrijven aan het woord te laten, willen we de belangrijke rol van het bedrijfsleven benadrukken in dit decennium van actie. ‘Op het podium’ vandaag: veranderaars Joshua en Ainu van den Hurk, founders van Bamboovement.

Wat was jouw wake-up call om bij te dragen aan een betere wereld?

Joshua: “Zoals velen van mijn generatie voelde ik me al jong een wereldburger. Tijdens een van mijn reizen ontmoette ik Simon in Indonesië, een man die zijn eigen restaurant van bamboe had gebouwd. Deze ontmoeting leidde tot onze samenwerking en het idee om plastic rietjes te vervangen door bamboe rietjes. Zo werd Bamboovement geboren. In de zomer van 2018 kampeerden we aan de kust van Galicië, waar we dagelijks kilo’s plastic afval opruimden. Op een dag vonden we een halfdode babyzeemeeuw verstrikt in plastic. Dit was een keerpunt. We wisten dat we moesten bijdragen aan een plasticvrije toekomst.”

Kun je een voorbeeld delen van hoe jouw bedrijf een standpunt heeft ingenomen en positieve verandering heeft geïnspireerd in jouw sector of gemeenschap, en welke impact had dit?

Ainu: “Drie jaar geleden hadden we ons Eureka-moment: het idee om een alternatief voor plastic wegwerpscheermesjes te maken. Dit leidde tot de lancering van ‘s werelds meest natuurlijke, 99% plasticvrije wegwerpscheermes. Met deze innovatie hebben we de ogen van veel mensen geopend over hoeveel producten eigenlijk standaard van plastic zijn. Door ons scheermesje hebben we bijgedragen aan bewustwording en vermindering van onnodig plastic verbruik.”

Wat zijn de belangrijkste lessen die je in het verleden hebt geleerd over het maken van een positieve impact en hoe ga je ze vandaag toepassen?

Joshua: “We hebben geleerd dat transparantie beloven en waarmaken goed doet en goed bij ons past. We maken de impact van onze producten zoveel mogelijk meetbaar. Dit doen we bijvoorbeeld door middel van uitgebreide levenscyclusanalyses waarmee CO2 uitstoot van producten wordt berekend, en het ondersteunen van gecertificeerde initiatieven zoals de Plastic Bank, die kustplastic opruimt en oceaanbescherming combineert met klimaatprojecten. Op het moment zijn we ermee bezig om onze impact voor zowel zakelijke als particuliere klanten inzichtelijk te maken.”

Als je één bedrijf zou kunnen uitnodigen om zich bij de B Corp-gemeenschap aan te sluiten, welk bedrijf zou dat zijn en waarom?

Ainu: “We zouden ING willen uitnodigen. ING heeft de macht en de middelen om grote veranderingen teweeg te brengen. Door nauwkeuriger te kiezen aan wie ze geld verstrekken en bewustere keuzes te maken over waarin ze beleggen, kunnen ze een enorme impact hebben. Als huisbank van half Nederland hebben ze de kans om een inspirerende rol te spelen en andere bedrijven te motiveren om duurzamer te worden. Door een B Corp te worden, kan ING bijdragen aan een duurzamere economie en laten zien dat financiële instellingen ook verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de toekomst van onze planeet.”

Wat zijn enkele volgende stappen en ambities voor de komende maanden/jaren?

Joshua: “Ons doel is om het leidende merk voor duurzame scheerverzorging te worden. We willen een enorme impact maken in de retail- en hospitalityindustrie. We streven ernaar om tegen 2027 tien miljoen mensen te laten overstappen op plasticvrije producten. Dit doen we niet alleen door innovatieve producten te ontwikkelen, maar ook door samen te werken met partners zoals Eden Reforestation Projects om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Daarnaast willen we blijven inspireren en bewustwording creëren over de impact van plastic op onze planeet. Samen kunnen we van plasticvrij het nieuwe normaal maken.”

Hungry for more wake-up calls? Read the other interviews here!