Intratuin lanceerde afgelopen maand een biodiversiteitcampagne in samenwerking met Naturalis. Intratuin werkte voor deze nationale campagne samen met Blyde Benelux. Het doel van de campagne is het creëren van bewustzijn rondom het onderwerp bij zowel jong als oud. ‘Jong’ moet zich vooral bewust worden van de urgentie van vergroening. ‘Oud’ wordt aangemoedigd de handen uit de mouwen steken voor een groenere en daarmee biodiversere achtertuin. Zaterdag 26 maart zijn ruim 15.000 tegels ingeleverd tegen gratis planten om de vergroening van de Nederlandse achtertuin te boosten. Blyde Benelux, een pr-bureau met een sterke duurzame positionering en de missie ‘creating a positive footprint worldwide’, ontwikkelde de campagne en voerde het uit.

Als grootste tuincentrum Nederland neemt Intratuin graag een stukje verantwoordelijkheid in de vergroening die dezer dagen zo hard nodig is. Ze willen met de biodiversiteitscampagne laten zien dat je ook op microniveau je een steentje bij kunt dragen aan een gezonde leefomgeving. Blyde ontwikkelt sinds een jaar pr-campagnes voor het tuincentrum. Zij was ook bij deze campagne verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept, de daarbij horende pr-strategie en implementatie. Emma Kraanen, pr-adviseur Blyde: “We hebben met veel enthousiasme gewerkt aan deze campagne. Bij Blyde streven we ernaar samen met onze klanten het verschil te maken. Teamwork met een gemeenschappelijk doel; een positief effect op de omgeving teweeg te brengen.”

Hoe krijgen we mensen van die stenen af?

Hoe krijgen we mensen van die stenen af? Dat was een van de vragen die Intratuin Blyde stelde. Met ruim 30 duizend hectare aan tuinen valt er op het gebied van biodiversiteit ontzettend veel te halen bij de Nederlandse burger. Momenteel is 40% van alle Nederlandse tuinen betegeld. Wanneer al deze stenen vervangen zouden worden door groen is het effect enorm. Al een aantal jaar moedigt Intratuin daarom mensen aan met een grootschalige tegelactie. Consumenten ontvangen bij deze actie tegen inlevering van hun tuintegels gratis planten. Blyde besloot de tegelactie als basis te nemen van de 360° campagne. Middels een doelgerichte lokale benadering is dat aardig gelukt: waar er vorig jaar 2000 tegels werden ingeruild zijn voor planten, rees de teller ditmaal tot maar liefst 15.000 tegels.

Het begint met bewustwording

Om niet alleen volwassenen te motiveren een steentje bij te dragen maar ook de generatie van morgen te bereiken, ontwikkelde Blyde met vakkundige input van Naturalis en Intratuin een kwartetspel over het leven in de tuin. Vol met weetjes over planten, bloemen en dieren in de tuin – passend bij de ‘Naturalis Onderweg’-mobiel, het pop-up museum van Naturalis dat de gehele maand maart bij verschillende Intratuin vestigingen langsgaat. Het kwartet is de gehele maand cadeau gedaan bij aankoop van een Vlinderstuik bij iedere willekeurige Intratuin vestiging. Lobke Samallo, Intratuin Marketingmanager: ‘Voor dit pr-traject werken we samen met ons vaste pr-bureau Blyde. Een partner die onze waarden en ambities deelt en die zowel sterk is in traditionele pr als in de nieuwe media kanalen”.