Amsterdam, 22 april 2020 – Members van de internationale B Corp beweging zetten hun business niet alleen in voor winst, maar ook voor positieve impact. Ze weten elkaar wereldwijd te vinden. Zo benaderde het van origine Amerikaanse verzekeringsbedrijf Lemonade begin dit jaar Blyde Benelux voor hun Nederlandse lancering. Vorig jaar ontving Blyde als eerste Nederlandse PR-bureau het B-Corp certificaat. Lemonade is op haar beurt de eerste B-Corp verzekeraar in de Benelux. In tegenstelling tot traditionele verzekeraars is het Lemonade transparant, staan ze voor extreem gebruikersgemak en snelheid en gaan ze voor sociale impact middels een jaarlijkse ‘Giveback’. De komende tijd laat Blyde het Nederlandse publiek kennis maken met de innovatieve verzekeringspartij. Lemonade’s businessmodel sluit volledig aan bij Blyde’s missie om bij te dragen aan een duurzame wereld, waarin iedereen sociale en maatschappelijke impact vooropstelt. 

Verzekeren, maar dan anders

Lemonade werd in 2015 opgericht door tech-veteranen Daniel Schreiber en Shai Wininger en lanceerde in 2016 in de Verenigde Staten. De missie van de innovatieve verzekeraar is een totaal nieuw vezekeringservaring. Snel, gebruiksvriendelijk, transparant, simpel én met sociale impact. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft het bedrijf een disruptief, digitaal verzekeringssysteem ontwikkeld, waarin kunstmatige intelligentie de hoofdrol speelt. Met behulp van chatbots en algoritmes kunnen klanten snel en eenvoudig een verzekering afsluiten en worden claims afgehandeld in een kwestie van seconden. Naast een geautomatiseerd systeem zet de verzekeraar ook het traditionele verdienmodel op zijn kop. Ze reserveert namelijk een vast percentage van het premiegeld voor de uitbetaling van claims. Het ongebruikte premiegeld doneert Lemonade aan lokale, door de klant gekozen goede doelen via de jaarlijkse ‘Giveback’. Op die manier geeft het bedrijf terug aan de maatschappij en realiseert ze ieder jaar grote sociale impact: in drie jaar tijd werd in de in totaal bijna 800.000 euro aan goede doelen gedoneerd. Voor de verzekeringsnemers is het win-win-win. Het afsluiten van de polis is eenvoudig, schadevergoedingen worden snel betaald, én het overgebleven premiegeld gaat naar een goed doel naar keuze.

B Corporations: using business as a force for good

Blyde Benelux en Lemonade streven ernaar om vanuit hun businessmodel een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Niet voor niets scharen beide partijen zich samen met merken als Patagonia, Triodos Bank en Tony’s Chocoloneley’s onder het wereldwijde B Corp netwerk. Lemonade wil laten zien dat verzekeren wél op een eerlijke manier kan en ontwikkelde het hiervoor benoemde Giveback-principe. Blyde heeft als missie ‘creating a positive footprint worldwide’. Nynke van den Broek, oprichter Blyde Benelux: ‘Onze beide bedrijven delen fundamentele waarden over sociale en ecologische impact, transparantie en verantwoordelijkheid. De vraag of wij de lancering van Lemonade in Nederland wilden begeleiden was voor ons een no-brainer. Het is ‘verfrissend’ om een disruptieve, transparante en sterk gedigitaliseerde partij te zien die de conservatieve verzekeringswereld op zijn kop zet. Wij zetten alles op alles om Lemonade bekend te maken bij het grote publiek.’ De lancering van Lemonade werd reeds opgepikt door onder andere Business Insider, RTL nieuws, Bright.nl en AMWeb. De komende maanden werkt Blyde toe naar een nog sterkere positie en naamsbekendheid voor het merk in de Nederlandse markt. Via zowel RTV en printed media als de digitale media willen ze iedereen bereiken die toe is aan een totaal nieuwe verzekeringservaring met impact. Op die manier maken consumenten straks zelfs met het afsluiten van een verzekering de wereld een beetje beter!

Meer nieuws over Blyde? Lees hier verder of kijk eens op onze Instagram pagina.