Dit is Kim Pieper (21), Blyde’s nieuwste aanwinst! Begin februari is ze vol enthousiasme en een flinke dosis nieuwsgierigheid begonnen aan een stage van 6 maanden. Benieuwd naar wie ze is? Leer Kim beter kennen in 5 vragen:

Je tijd bij Blyde is pas van start gegaan! Waarom heb je voor een stage in de PR gekozen?

Ik zocht naar een stage waarin ik mijn creativiteit en kennis van Communicatiewetenschap kon combineren. De PR-branche is voor mij dus ideaal! Het toffe aan Blyde vind ik dat er een alleen podium wordt geboden aan merken die een positieve impact willen maken op de aarde en/of de maatschappij. Dat trok me aan omdat het in lijn ligt met mijn persoonlijke kernwaarden: respect, duurzaamheid en betrokkenheid.

De missie van Blyde is ‘creating a positive footprint worldwide’. Hoe draag jij zelf bij aan een betere planeet?

Ik probeer dagelijks stil te staan bij de impact van mijn keuzes. Aan de hand daarvan voer ik kleine veranderingen door, bijvoorbeeld door over te stappen naar een RVS waterfles, een herbruikbare koffiebeker en een safety razor. Soms zijn die veranderingen wat groter: zo eet ik al een paar jaar vegetarisch en heb ik besloten om zo veel mogelijk van mijn kleding tweedehands te kopen. Ik denk altijd twee keer na voordat ik iets nieuws aanschaf, want de milieu-impact van spullen is enorm – en veel hebben we niet eens echt nodig. Het is dan waarschijnlijk ook geen verrassing dat mijn hart sneller gaat kloppen van namen als Dennis Storm,  Jelle Derckx en The Minimalists.

Je loopt stage vanuit je bachelor Communicatiewetenschap. Wordt in het curriculum ook aandacht geschonken aan duurzaamheid? 

Het wordt niet expliciet besproken. Gelukkig is er binnen Communicatiewetenschap veel vrijheid, waardoor ik in mijn keuzeruimte toch vakken heb kunnen volgen die met duurzaamheid te maken hebben. Eén daarvan was Degrowth; een vak waarin je gestimuleerd werd om na te denken over duurzame alternatieven voor het kapitalistische systeem. Enorm interessant! Daarnaast heb ik voor mijn scriptie het effect van beangstigende en schuldopwekkende boodschappen in advertenties op milieubewust gedrag onderzocht.

Daarnaast houd je erg van fotografie. Hoe is die passie ontstaan?

Mijn eerste camera kreeg ik op mijn tiende verjaardag. Die gebruikte ik toen vooral voor ‘fotoshoots’ met vriendinnen en om foto’s te maken van de natuur. Op mijn achttiende stapte ik over naar een spiegelreflexcamera en begon ik me te verdiepen in de wereld van straatfotografie. Het leuke daaraan is dat je écht gaat nadenken over de dingen die je vastlegt. Hetzelfde geldt voor analoge fotografie; daar ben ik nu vooral mee bezig. De wereld om ons heen gaat ontzettend snel, en door analoog te fotograferen sta ik even stil in het moment. Bovendien is een rolletje laten ontwikkelen één van de meest exciting dingen die er is – vooral als je vergeten bent wat erop staat, haha.

Blyde doet veel omtrent voeding en heeft veel food-gerelateerde klanten. Wat is jouw “signature dish”?

Lastig! Ik kan ontzettend genieten van koken en ik neem er graag de tijd voor. Het liefst maak ik elke dag wat anders, maar mijn allerlekkerste recept is denk ik toch wel paddenstoelenrisotto. Supermakkelijk om te maken! Je bakt de risotto met ui en knoflook, gooit er een paddenstoelenmix bij, en brengt het aan de kook met groentebouillon en een scheutje witte wijn. Walnoten, basilicum en (zongedroogde) tomaten doen het er ook goed in. Top it off met een beetje kaas of edelgistvlokken en een handje rucola, dat ziet er fancy uit. Bon appetit!