PR-bureau Blyde Amsterdam opende in april haar deuren. De nieuwe speler richt zich primair op middelgrote merken en organisaties die het verschil maken in hun sector of deze ambitie hebben. Blyde opereert als onafhankelijk bureau onder de vlag van HPB Companies, waar ook Het PR Bureau, PR STUNT, Biko en ViaHenri bij horen. Onlangs ging Blyde Amsterdam een samenwerking aan met startup accelerator Rockstart. Wij spreken Lorette der Kinderen, Managing Director Blyde Amsterdam.
Blyde Amsterdam is in april geopend. Tijd voor een evaluatie van het eerste half jaar! Hoe is met je? En hoe gaat het met Blyde so far?
Ik ben super trots op waar we nu staan, we groeien veel sneller dan we hadden verwacht! De afgelopen zes maanden hebben we gefocust op het binnenhalen van klanten waar we energie van krijgen: ondernemende merken met een missie. Mensen, merken en organisaties die het verschil (willen) maken. Die het lef hebben om vernieuwend te zijn en op een duurzame en impactvolle manier aandacht willen genereren voor hun organisatie of product.
Ook met mij gaat het goed! Mijn affiniteit met duurzaamheid kan ik niet alleen kwijt in het magazine Just Be It dat ik een jaar geleden heb gelanceerd. Maar ook binnen Blyde is duurzaamheid een belangrijke pijler. Ik ben van mening dat organisaties te veel opereren vanuit commercie, conversie en omzet. Blyde wil dit doorbreken. Samen met onze opdrachtgevers formuleren wij hun maatschappelijke toegevoegde waarde, wie zijn ze? Waarom zijn ze hier? Waarom doen zij wat ze doen? Dat is voor zowel voor de media als voor hun eigen stakeholders het meest relevant.
Kun je een paar klanten en/of campagnes van Blyde Amsterdam noemen?
We hebben de afgelopen maanden verschillende PR-events en campagnes uitgevoerd. Zo hebben we voor Max Havelaar het boek Eerlijk Eten gelanceerd samen met Floortje Dessing. En voor Licor43 hebben we invulling gegeven aan de Golden Moment campagne met als doel kwalitatieve redactionele aandacht via vooruitstrevende bloggers/influencers. Voor augustus en september staan er wederom drie grote campagnes en lanceringen op de planning, maar daar kan ik helaas nog niets over vertellen.
Met 75% van onze klanten zijn we een langetermijnsamenwerking aan gegaan. Maandelijks geven we invulling aan PR-activiteiten met als doel om op een consistente wijze zichtbaarheid, geloofwaardigheid en beleving te creëren in de media. En in toenemende mate communiceren we namens de merken ook rechtstreeks met consumenten. Op deze manier werken we onder andere samen met Desso – tapijtfabrikant: vooruitstrevend op het gebied van cradle-to-cradle, Cluse – horloges met een minimalistisch, Frans design – en The Executive Network – executive search op het niveau van directie, bestuur en raad van commissarissen/-toezicht.
Samen met Nynke van den Broek sta je aan het roer. Jij komt van Het PR Bureau en Nynke van PR STUNT. Hoe is Blyde tot stand gekomen? Waarom hebben jullie de overstap naar Blyde Amsterdam gemaakt?
Blyde is opgericht om de relatieve kleinschaligheid bij Het PR Bureau te behouden, oftewel te groeien door middel van celdeling in plaats van te kiezen voor groei in één bureau. Op deze manier is het mogelijk om enerzijds topkwaliteit te (blijven) leveren en persoonlijke aandacht te geven. En anderzijds om onze flexibiliteit te behouden en snel te kunnen innoveren. Marnix Geus, medeoprichter en eigenaar Het PR Bureau, vroeg me vorig jaar of ik Blyde wilde helpen oprichten. Daar heb ik geen seconde over getwijfeld! Ondernemen is een lang gekoesterde wens van mij. Toen deze mogelijkheid vanuit Het PR Bureau op mijn pad kwam, wist ik direct dat ik dit wilde.
Ook Nynke was direct overtuigd en maakte de overstap van PR STUNT, waar ze zeven jaar aan het roer stond, naar Blyde. We kennen elkaar goed en hebben de afgelopen jaren veel samengewerkt voor merken en organisaties zoals Etos, Heineken en Friesland Campina. Al heel lang waren we aan het fantaseren om ooit iets samen te doen. Een nieuw product, een nieuwe formule, of iets anders, dat was nog niet duidelijk. Terugkijkend op de afgelopen maanden zijn we beiden heel gelukkig met de switch naar Blyde.
Naast Blyde Amsterdam is er ook een Blyde Antwerpen. Waarom België? Wie runt dit kantoor? Werken Blyde Amsterdam en Antwerpen nauw samen?
Klopt. Met een tweede kantoor in Antwerpen op ’t Zuid, gerund door Ann Peters, is Blyde in staat om de Benelux markt de bedienen. Steeds meer marketeers en communicatie professionals dragen Benelux verantwoordelijkheid. Markten die dicht bij elkaar liggen maar anderzijds nog grote verschillen tonen. Met deze gebundelde expertise vanuit Nederland en België kunnen we onze klanten van A tot Z bedienen.
Jullie zijn onlangs een samenwerking aangegaan met Rockstart in de organisatie van PR Expert Sessions. Vertel ons meer hierover!
Wij helpen de beginnende ondernemers, die gelinkt zijn aan Rockstart, met het helder formuleren van hun visie en het actief bouwen aan een goede reputatie. Rockstart heeft in de afgelopen jaren een grote groep startende ondernemers handvatten gegeven voor een succesvolle kick-off. Wij vinden het vanuit Blyde fantastisch om kennis en ervaring over te dragen en energieke en gedreven ondernemers in de spotlight te zetten.
Wat leuk! Maar waarom willen jullie deze beginnende ondernemers helpen?
We vinden het belangrijk dat veelbelovende startups de kans krijgen om zichzelf te tonen aan de buitenwereld. We weten zelf hoe het is om een onderneming te beginnen. Nog te veel in potentie fantastische startups redden het niet door beperkte middelen. Positieve PR kan daarbij het verschil maken en zorgen voor een vliegende start. Bijvoorbeeld door het aantrekken van investeerders die afkomen op de publiciteit.
Dus startups kunnen advies in PR-strategie goed gebruiken! Wat behandelen jullie allemaal in deze Sessions?
Tijdens de PR Expert Sessions krijgen startups, die zijn gevestigd in Rockstart Spaces, concreet advies over hun PR- en communicatiestrategie. Daarbij wordt eerst teruggegaan naar de basis. Waarom doen de ondernemers wat zij doen? Tijdens de interactieve sessie helpen Blyde-adviseurs een antwoord te formuleren op de vraag: Hoe kan de intrinsieke motivatie vertaald worden in een kernachtige boodschap voor de buiten wereld?
Waarop moeten startups concentreren in hun PR- en communicatiestrategie?
Het is belangrijk dat startups gebruik maken van het lanceringsmoment van hun organisatie. Deze kans krijg je maar één keer. Door dit moment op een strategische manier invulling te geven komt jouw corporate story goed tot zijn recht en is het mogelijk om in relevante media kwalitatieve aandacht te genereren.
Een aantal quickwins: zorg dat je pas naar buiten treedt als alles ook daadwerkelijk klaar staat – zoals je website en social media kanalen – bereid je voor op lastige vragen van media en formuleer een duidelijke visie en kernboodschap ten behoeve van eenduidige communicatie. Vraag advies aan professionals om er zeker van te zijn dat je het moment optimaal benut. Deze investering verdien je vaak direct terug!
Wat is het laatste nieuws?
Het Blyde-team is sinds deze maand uitgebreid met de komst van PR-adviseur Marleen Koning!
Recent Comments