Onze bikkel Marlie gaat als een speer, ze heeft namelijk al haar eerste publicatie gescoord! In de MarketingTribune uit ze haar mening over komkommertijd in de PR-wereld. Benieuwd wat ze zegt of wat komkommertijd überhaupt is? Check it out!

Marlie Paauw van Blyde: ‘Ook Jeroen Tjepkema moet ons ‘s ochtends wat te vertellen hebben’

Nederlandse media zijn erg kieskeurig in de selectie van het nieuws dat ze plaatsen. Maar het is zomer en dat betekent: komkommertijd. Normaal vergt het aardig wat werk om informatie in zoveel mogelijk media geplaatst te krijgen maar in komkommertijd krijgt nieuws dat anders sneller wordt overgeslagen een kans. Deze zomer worden we aardig doodgegooid met de strijd tussen Trump en Clinton, maar dat is lang niet voldoende om elke dag de kranten en tv-programma’s te vullen en dáár liggen pr-kansen.

In de komkommertijd is het ook op nieuwsgebied rustig. Er gebeurt binnen organisaties minder door alle vakanties, onze regenten hebben een break en de tv-programmering is omgegooid in zomerspecials, tijdelijke actualiteitenshows en items zoals de zomercolumn van het NOS journaal. Toch wordt de krant iedere dag gedrukt en moet Jeroen Tjepkema ons ’s ochtends wel wat te vertellen hebben. En daar opent zich een window of opportunity in de pr-wereld. Een sterk opiniestuk (een veelgebruikte pr-tool) heeft tijdens komkommertijd meer kans om door de strenge selectie van de redacties te komen. Ook goede onderzoeken worden sneller opgepakt en journalisten worden extra blij van nieuws dat helemaal aansluit op de zomerperiode.

Een perfect voorbeeld van nieuws dat zich bij uitstek voor deze periode leent is de Buurtcamping. Stichting De Buurtcamping heeft veel publiciteit gekregen met haar campings in grote, Randstedelijke parken met als doel stadsgenoten dichter bij elkaar te brengen. Een goed onderwerp voor de vakantietijd en een mooie tip voor de lezer die een vakantie in eigen land overweegt. So much for komkommertijd.

Bron afbeelding: Peter Pink – Daily Mail.