De afgelopen maanden zijn voor veel bedrijven stormachtig geweest. Corona laat overal zijn sporen na en dat voelen we. Crisistijd vraagt om omdenken. En dus juist ook als het gaat om zelf bij te dragen aan positieve impact. Stichting NET4kids organiseerde een online event om bedrijven te laten zien hoe zij zich – juist in crisistijd – kunnen inzetten om een positieve impact op de wereld te hebben. Tijdens ‘Reboost Your Business for Good’ gingen impactondernemers Loek van den Boog (Net4kids), Lotte Leufkens (CloudCuddle), Marnix Geus (The Present), Jeroen ten Haave (Roamler) en Jaco Brusse (Visualfabriq) met elkaar in gesprek over waar te beginnen, hoe moed te houden en waar op te letten. Wij waren erbij en hebben de belangrijkste takeaways voor je op een rij gezet. You’re welcome!

Good Corp, Bad Corp / be the good corp!
NET4kids richt zich als stichting op het bedrijfsleven. Juist omdat er door deze groep zo’n groot verschil gemaakt kan worden. En voor deze bedrijven geldt nu, never has there been a better time to be meaningful (never a worse time not to be). Overheden schieten tekort en NGO’s zijn versnipperd. De tijd is rijp om als bedrijf het heft in eigen handen te nemen. Marnix Geus is ervaringsdeskundige: “Naast de voordelen die een impactvolle onderneming voor de planeet en onze omgeving heeft, geeft het natuurlijk ook een kick om een betekenisvolle organisatie te hebben én komt het bovenal je business ten goede.” Ook bij BLYDE ervaren wij dat onze do-good focus (in ons dagelijkse werk en bij alle beslissingen houden we rekening met het effect op werknemers, partners, community en het milieu) een positief effect op onze business heeft. Het niet in acht nemen van je omgeving bij het draaiend houden van je business, daar kom je niet meer ongehoord mee weg. En terecht., Consumenten zijn kritisch. Generatie Z is de klant van de toekomst. Het is echt waar, bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn, zijn bewezen succesvoller! 

Vast onderdeel van de bedrijfsvoering – hoe klein ook
Je hebt besloten dat je inderdaad die good corp wilt zijn. En nu? Moet je als bedrijf bakken met geld investeren in ‘goed doen’, geldt er een minimumbedrag? “Zeker niet,” zegt Loek van den Boog. “Het gaat juist mis als je alleen focust op kwartaalgetallen.” Het gaat om de inzet, niet om de cijfers. Het devies luidt, begin klein. Zorg dat je op een manier die bij jouw bedrijf past start met het creëren van impact. Dat kan door het aannemen van nieuwkomers voor een paar dagen in de week (op basis van een stage-overeenkomsten) – bijvoorbeeld via NewBees. Dat kan door met alle werknemers een goed doel of een NET4kids project te ondersteunen. Daarnaast kan je je aansluiten bij de 1%-club.. Het gaat erom dat het geen one off is, maar dat je doing good onderdeel maakt van je bedrijfsvoering.

 Omdenken en iets terug doen
“Wacht niet, het juiste moment bestaat niet” – zo luidt een quote uit het boek Omdenken. Door de coronacrisis zijn de meesten meer gaan reflecteren. Volgens Marnix “willen bedrijven meer betekenen voor de samenleving door dit toegenomen bewustzijn”. Kortom: de beste tijd om je maatschappelijk in te zetten is nu. Overigens geldt natuurlijk ook: what goes around, comes back around. Zo is NET4Kids een mooi initiatief gestart, De club van duizend. Hiermee trommelen zij 1000 bedrijven op om €140 te doneren. Dit zijn duizend bedrijven die het misschien zelf erg moeilijk hebben momenteel, zij weten wat het is om kwetsbaar te zijn. Juist nu hebben alle kinderen deze hulp meer nodig dan ooit. Wij zijn kwetsbaar, zij zijn nog veel kwetsbaarder. 

Er is een acuut probleem ontstaan door de coronacrisis. Dat er voor deze kinderen geen gelijke kansen zijn was al een probleem. Nu is er een nog groter probleem: het voorzien van primaire levensbehoeftes. Met het beoogde bedrag van €140.000, kan NET4Kids voedselpakketten en zeep aanschaffen en kunnen zij hun lokale partners helpen, wanneer mogelijk, met het herstarten van hun projecten.

Profit over people is zó 2019 
Kun je niet wachten om ook positieve impact aan jouw bedrijfsvoering toe te voegen? We sluiten af met drie concrete tips om vandaag nog het verschil te maken:

  1. Laat zien wat je wél kan doen in plaats van te focussen op wat je niet kan doen;
  2. Gebruik je expertise, zet je netwerk in;
  3. Maak scherpe partnerkeuzes: kijk naar hoe jouw partners (leveranciers, klanten etc.) scoren op Environment, Social en Governance. Scoren zij laag? Zet dan grote vraagtekens bij deze samenwerking.
  4. Start nu, niet morgen.

Wil je zelf nog even geïnspireerd raken? Geen zorgen! Onderstaand de link om het online event terug te kijken. 

Klik HIER voor RE-Boost.

You’re welcome!

Meer van dit soort leuke updates ontvangen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Instagram en LinkedIn.