Amsterdam, maart 2024 | Campagne- en pr-bureau Blyde Benelux (B Corp) sluit zich als eerste partij binnen de Benelux aan bij de ‘Ethical Agency Alliance’ van Creatives for Climate. De internationale alliantie wil verandering in de creatieve sector teweeg brengen door pioniers die zich inzetten voor het klimaat met elkaar te verbinden. De toetreding van Blyde sluit naadloos aan bij hun missie: creating a positive footprint worldwide. Samen met Creatives for Climate roept het Blyde andere bureaus in Nederland en België op om zich ook aan te sluiten.  

Campaiging for change   

“De grootste talenten werken zelden aan de belangrijkste, maatschappelijke problemen,” aldus  Rutger Bregman. Hij noemt verspilling van talent terecht de grootste verspilling van deze tijd. Ook in de creatieve sector kan en moet de maatschappelijke lat omhoog. Dit is hét moment om creativiteit, tijd, talent en geld alleen nog maar in te zetten voor campagnes die positieve verandering in de wereld teweeg brengen. Daarom sluit Blyde Benelux – een bureau dat Mother Nature als CEO heeft benoemd, met een eigen stichting (bBlyde) en mede-initiatiefnemer van Let’s Play Equal en Fossiel No Deal – zich aan bij de Ethical Agency Alliance. Dat betekent niet zomaar een vinkje zetten: deelnemende bureaus committeren zich aan het delen van kennis, het samen aangaan van maatschappelijke problemen en het nee zeggen tegen fossiele klanten.

Ethical Agency Alliance – kennisdeling en actie

The Ethical Agency Alliance is een verbond van pionierende bureaus die de norm binnen de creatieve industrie willen veranderen. Het is een aanvulling op het bestaande netwerk van de non-profit Creatives for Climate. Creatives for Climate helpt haar leden, via kennisdeling en workshops, om zich te blijven ontwikkelen op het gebied van climate justice. Lucy von Sturmer, voorzitter Creatives for Climates “Binnen de alliantie delen missiegedreven bureaus kennis met elkaar. Daarnaast zetten ze zich actief in voor klimaatoplossingen en sociale rechtvaardigheid en dagen ze de status quo in de markt uit. We zijn trots dat Blyde Benelux onze nieuwste medestander is. Het B Corp bureau hanteert een eenduidige meetlat voor positieve impact op de wereld: samen kunnen we onze impact nog verder vergroten.” Het hele Blyde team wordt in de komende maanden door Creatives for Climate getraind als greenwatchers (anti-green washing experts). 

Internationale impactbeweging breidt uit in Nederland en België  

Blyde Benelux roept andere bureaus op om zich ook te committeren aan de Ethical Agency Alliance. De klimaatcrisis is een wereldwijd probleem dat alleen gezamenlijk kan worden aangepakt. Nynke Geus- van den Broek, medeoprichter Blyde Benelux: “Positieve impact maken in de creatieve sector zou de normmoeten zijn in plaats van de uitzondering. Het is nodig om kritisch te kijken naar het werk dat je maakt. Levert het geen sociale en/of maatschappelijke impact op? Dan verdient het wat ons betreft geen spotlights, laat staan applaus. Minder slecht is niet goed genoeg. Wij nodigen alle creatieve professionals in de Benelux uit om hun talent in te zetten als force for good en écht terug te geven aan de wereld”. Komend kwartaal brengt Blyde voorlopers uit de creatieve industrie samen om te sparren over de nodige standaarden in de sector én de duivelse dilemma’s rondom collectieve klimaatactie. De uitkomsten dienen als input voor de aanstaande Creatives for Climate summit op 6 juni die zich focust op de vraag What does it mean to be an ethical industry, and how can we collectively raise the bar?“.

 

Meer weten over Creatives for Climate, de alliantie en de andere vooruitstrevende bureaus?
Check
creativesforclimate.com

Over Blyde Benelux 

Maatschappelijk toegevoegde waarde creëren staat centraal bij Blyde. Noem het impact, noem het duurzaamheid – dat is wat het team drijft, doet versnellen en verder laat denken. Vanuit Amsterdam en Antwerpen werken we aan onze missie ‘creating a positive footprint worldwide’. Om de transitie naar een duurzame en sociale economie te versnellen, bundelen we onze krachten met pionierende impactvolle merken en organisaties als Too Good To Go, Ecover, Natuurmonumenten, Vandebron en Swapfiets. Met positieve impact als vertrekpunt en humor, ambitie en optimisme als belangrijke pijlers, werkt Blyde als één team samen aan een duurzaam resultaat. Voor meer informatie zie www.blyde.nl & www.blyde.be