Morgen, vrijdag 25/11, is het Black Friday. Een dag in het teken van impulsaankopen die, onderaan de streep, eigenlijk voor niets of niemand iets goeds opleveren. Want er is altijd wel iets of iemand die voor Black Friday de prijs betaalt.
TIME FOR SOME SERIOUS CHANGE!
Samen met de stichting Trees For All kiezen we ook dit jaar weer vol overgave voor Green Friday. Giving back in plaats van het uitputten van onze planeet en haar grondstoffen. Hoe? Door leasen, delen en hergebruik te stimuleren. In deze nieuwsbrief zetten we duurzame en sociale pioniers uit ons netwerk in de spotlights die hard werken aan systeemverandering. Zij maken het een stuk makkelijker en leuk om verantwoorde keuzes te maken in aanloop naar de feestdagen. Voor een kerstverse dosis inspiratie tippen we kijk-, lees- en luistertips. Oh, en: we’re hiring! Sluit jij je aan bij het team van Blyde of ken je iemand met wie we zeker kennis moeten maken?
Shinen in een lease-outfit I LENA Library & MUD Jeans
Shop differently! Dat is de slogan van LENA Library. LENA is een lease kledingservice die de overproductie van de mode-industrie tegengaat. Superhandig voor de feestdagen, want let’s be honest: hoe vaak draag jij jouw feestoutfit opnieuw? Scoor dit jaar de mooiste items via de online webshop of winkel in Amsterdam zonder iets nieuws aan te schaffen. Win-win-win!
Een andere pionierende ondernemer die het lease systeem omarmt is MUD Jeans. Voor €9.95 per maand huur je er een duurzaam geproduceerde spijkerbroek. Na 12 maanden kun je je jeans houden, ruilen voor een nieuw exemplaar of terugsturen voor hergebruik. And there’s more: de teruggestuurde jeans zijn binnenkort te koop! Op vrijdag 25 november, Black Friday, sluit MUD Jeans haar onlinewebsite en hosten ze een personal vintage livestream onder het motto: Buy nothing new! De MUD Jeans teamleden staan vanaf 09:00 klaar om samen op zoek te gaan naar jouw perfecte vintage jeans. Aanmelden voor de livestream kan via deze link.
Wie nodig jij uit voor een verpakkingsvrije toekomst? I Pieter Pot
Iedereen houdt van boodschappen, niemand houdt van afval. Daarom bezorgt Pieter Pot jouw boodschappen in mooie glazen statiegeldpotten. Van pasta, koekjes, olijfolie en broodbeleg tot (af)wasmiddel en wijn in circulaire flessen. Wanneer je potten leeg zijn, lever je ze bij de volgende bezorging weer in en krijg je je statiegeld terug. Hiermee maak jij eenvoudig impact op drie niveaus: je reduceert onnodige wegwerpverpakkingen, CO2 uitstoot en stimuleert systeemverandering. What’s not to like? Fun fact: ook je favoriete koffiezaak, hotel of kantine van je werk kunnen bijdragen aan de missie van Pieter Pot! Laat via deze Instagram post weten waar jij Pieter Pot graag tegenkomt en help jouw favoriete ondernemers bij het verduurzamen van hun organisatie.
Foto: Pieter Pot
Alternatief voor wegwerpkerstboom I BeterBoompje
Van plan om een kerstboom in huis te halen? Denk dan eens aan een BeterBoompje. Hun duurzame missie? Wegwerpkerstbomen de wereld uit helpen door echte kerstbomen (met kluit) te leveren die teruggeplant en hergebruikt kunnen worden. Leuk nieuws: op molenterrein De Otter in Amsterdam, waar het Blyde kantoor is gevestigd, kun je dit jaar een BeterBoompje ophalen! Op zaterdag 3 en 10 december is er voor het eerst een uitgiftepunt en op zaterdag 7 januari kun je hier ook je boom weer inleveren. Reserveer je boompje snel via deze link en haal ‘m op bij een van de 22 locaties verspreid door Nederland.
Green Friday, por favor I Trees for All
Trees for All komt al een aantal jaar met een groen tegengeluid voor Black Friday: Green Friday! De stichting roept winkels ook dit jaar op juist géén kortingen aan te bieden en stimuleert iedereen in plaats daarvan iets goeds te doen voor de planeet. Een initiatief dat groeit en blijkbaar nog steeds hard nodig is aangezien 85% van Generatie Z van plan is aankopen te doen tijdens Black Friday. Om een duidelijk statement te maken, opent de stichting op 25 november het Green Friday Forest. Sluit je aan bij de Green Friday beweging en ga naar www.treesforall.nl/greenfriday.
Foto: Trees For All
Kap met reclame voor fossiele industrie I Sieger Sloot
Vorig jaar beklom Greenpeace onaangekondigd het podium tijdens de Effie Awards Netherlands uitreiking (vakprijs voor de reclamebranche), dit jaar kregen ze spreektijd. Sieger Sloot kreeg 5 min en pakte er 10. Zijn oproep? Creatieve sector doe iets met jullie invloedrijke positie om de planeet vooruit de helpen. Stop met het verkopen van dat wat velen fataal kan worden. Lees hier zijn opinie in het NRC waarin hij pleit voor het ophouden met reclame maken voor de fossiele industrie en voor het tekenen van het convenant. Let’s go! Samen met een aantal andere vooruitstrevende bureaus hebben we ons bereid verklaard het convenant te ondertekenen. De lijst blijft groeien. Are you in? En laten we als sector met elkaar de lat nog wat hoger leggen door het succes van campagnes gelijktijdig ook anders te definiëren. Want dan komen we écht vooruit. Positieve impact maken in de creatieve sector zou de norm moeten zijn in plaats van de vreemde eend in de bijt. Cheers!
We’re hiring I PR/impact trainee
Blyde is op zoek naar pr/impact stagiairs met een positive mindset om ons team vanaf januari/februari 2023 te versterken. Je wordt gedreven door duurzaamheid en sociale impact en bent eager om bij te dragen en je handen uit de mouwen te steken. Daarnaast passen de principes (B) positive, (B) critical, (B) collaborative, (B) outspoken en (B) the change helemaal bij jou. Meer weten of ken jij iemand die perfect zou passen bij deze vacature. Stuur dan een mailtje naar info@blyde.nl.
Kijk, lees en luistertips:
Kijk: De Klimaatverkenner I Nicolaas Veul
Waarom luisteren we niet naar klimaatwetenschappers? We zien de ramp aankomen, maar komen niet echt in actie. Sterker nog, we denken dat wij Nederlanders het wel kunnen winnen van de klimaatcrisis. Programmamaker Nicolaar Veul maakt zich zorgen. In De Klimaatverkenner loopt hij op de troepen vooruit. Hij verkent onze toekomst en gaat op zoek naar een plan B. Terug te kijken op NPO.nl via deze link.
Kijk: Welkom in het Systeembioceen I VPRO Tegenlicht
In de aflevering ‘Welkom in het Symbioceen’ onderzoekt VPRO Tegenlicht hoe we kunnen transformeren naar een tijdperk waarin mens, techniek én natuur in balans samenleven. Een tijdperk waarin we de structuren en processen van de natuur nabootsen, in alles! Van kleding tot skyscrapers. De ideale toekomstvisie uit de koker van milieufilosoof Glenn Albrecht. Diverse kunstenaar laten zien welke natuurlijke materialen en technieken zij nu al gebruiken om het Symbioceen vorm te geven. Wat dacht je van stoffen gemaakt van kombucha of mest? Kijk de aflevering terug via deze link.
Lees: Het Hebzuchtgras I Jan Terlouw
Dit boek is een modern sprookje over hebzucht en klimaat, waarin Jan Terlouw actuele thema’s zoals het broeikaseffect en klimaatverandering heeft verwerkt. De hoofdpersoon Julia bedenkt – samen met andere kinderen – een plan om de grote bazen van de vervuilende industrie te laten zien dat macht en geld ons kan verblinden. Een subtiele waarschuwing maar vooral een hoopvol verhaal. Het moet en kan anders!
Lees: Hoe onderscheid je je nog als duurzaam bedrijf I Frankwatching
‘’Marketing is ervan vergeven deze dagen: duurzaam, divers, transparant, inclusief, B Corp… Woke.’’ Journalist Gijs De Swarte (tag) belde met Lorette der Kinderen en Nynke Geus- van den broek (taggen) en andere marcom-experts hoe zij hier tegen aan kijken. Meer weten over hoe je je als duurzaam bedrijf het beste kan onderscheiden? Lees het artikel via deze link.
Luister: De correspondent leest voor I Rutger Bregman
Een beter milieu begint niet bij jezelf: in de afgelopen tijd raakte dat motto in de mode. De wereld veranderen doe je niet door elkaar vlieg- of vleesschaamte aan te praten, zegt men dan. Maar volgens Rutger Bregman begint een beter milieu júist bij jezelf. In dit artikel legt hij uit waarom (zowel te lezen als te beluisteren).
Recent Comments