Mirjam werkt al een tijdje bij Blyde, maar aan zichzelf voorstellen is zij nog niet gekomen. Voorheen werkte zij als Senior Execute bij Edelman in Hongkong maar zij heeft dit ingeruild voor ons kantoort aan de Singel. Mirjam, welkom!

Nederland in plaats van Hong Kong: why?

Na 6 jaar te leven als expat in Hongkong (ik werkte in Hongkong voor Edelman) vond ik het tijd om weer terug te gaan naar mijn homebase. Enerzijds vond ik het heerlijk om mijn eigen weg te kunnen gaan en te leven aan de andere kant van de wereld. Maar tegelijkertijd mis je je familie ook en raak je de band met thuis steeds meer kwijt. Daarom besloot ik om Hong Kong achter me te laten weer naar Nederland te gaan.

Hoe verschilt een groot corporate kantoor van een kantoor op de Singel?

Bij Blyde maak je het hele proces mee. Dat wil zeggen, je hebt een 360 graden (over)view van het project. Hierdoor heb je een echte adviserende rol. We werken met een relatief klein kern team, dus iedereen werkt samen en tegelijkertijd heb je je eigen verantwoordelijkheden voor een klant. Ook wordt er gekeken naar jouw kwaliteiten en bij welke klant die goed passen. En dat werkt goed! Je werkt echt vanuit je kracht. Bij een corporate bureau heerst meer hiërarchie en werk je in grotere teams. Als junior begin je onderaan en groei je langzaam door.

Hoe zie jij de toekomst van PR?

PR draait steeds meer om de overkoepelende missie en lange termijn visie van bedrijven – waar staan ze voor, waar geloven ze in en wat voor impact willen ze maken? Dit vinden consumenten steeds belangrijker en beïnvloedt steeds vaker hun keuzes voor bepaalde merken / producten. Bij Blyde spelen wij hierop in door ons volledig te richten op een duurzame samenwerking met onze klanten, waarin we samen kijken hoe het bedrijf een positieve impact op de wereld kan maken op de lange termijn. Bedrijven zoals Ecover, method, Dopper en Yoni zijn goede voorbeelden uit onze klantfolio van bedrijven die het verschil willen maken met een duidelijke missie en visie, en bij dat soort bedrijven ligt de toekomst. Ook betekent PR (=”publieke relaties”) dat we verder moeten kijken dan de geijkte paden, dus niet alleen de pers te woord staan, maar ook met andere stakeholders te communiceren zoals overheden, medewerkers, shareholders en non-profit organisaties. En last but not least: alle content – PR en marketing – gaat nog meer bij elkaar komen, zoals video, social media, earned, owned én paid content, maar ook interne communicatie om zo een eenduidige en geloofwaardige boodschap te vertellen.

THANKS!