Deze maand vierden onze helden van Net4kids hun 15-jarige bestaan met een interactieve discussieavond in Pakhuis de Zwijger. De NGO presenteerde met trots het resultaat van hun jarenlange inspanning voor de verbinding van Nederlandse bedrijven met ontwikkelingsprojecten voor kinderen in het buitenland. Ze spraken het uit overwegend ondernemers bestaande publiek aan op de groeiende maatschappelijke verantwoordelijkheid van het zakenleven. De boodschap? Ondernemers, júllie zijn aan zet.

1. Win-win situatie

Door als ondernemer te beantwoorden aan de vraag naar maatschappelijke commitment, creëer je niet enkel waarde op het initiatief ter plaatse, maar vooral ook dichtbij huis. Volgens Lonneke Roza, expert in de corporate filantropie en panellid tijdens het gespreksevent, kan juíst het winstoogmerk doorslaggevend zijn bij de keuze om sociaal te ondernemen. Kritische consumenten, (potentiële) medewerkers en klanten kijken verder dan het kostenplaatje en willen weten: wat doet het bedrijf nog meer? Sociaal kleur bekennen is hot en loont: niet alleen voor een beter imago, maar ook voor verhoogde brand awareness en een aantrekkelijkere uitgangspositie in de war for talent. Ondernemer en panellid Jaco Brussé herkende dit: “Tijdens sollicitaties zijn de rollen steeds vaker omgedraaid en vragen zij míj naar op welke manieren ons bedrijf impact maakt.”

2. Zorgvuldige match met het bedrijfs-DNA

Na 15 jaar ervaring in het samenbrengen van ondernemers en maatschappelijke projecten ziet oprichter en voorzitter van Net4kids, Loek van den Boog, wat de belangrijkste voorwaarde is voor een duurzame en succesvolle samenwerking: “Wij zoeken altijd een match tussen het project en de essentie van het bedrijf. Hierdoor ontstaat een authentieke band, daar kan niets tegenop.” Bij het selecteren van kinderhulpprojecten kijkt de stichting onder andere naar schaalbaarheid en doorgroeimogelijkheden. Het is immers belangrijk dat ondernemers een duurzame samenwerking aan gaan, zodat dit zich kan ontwikkelen tot een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsidentiteit en de kinderen blijvend ondersteund worden.

3. Meer dan geld alleen

De partnerships die Net4kids op touw zet, gaan altijd over meer dan alleen geld.  Ondernemers gaan bij zichzelf en hun team te rade op welke manieren zij een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkelingsproject. Een zak met geld gaat de kenniskloof niet overbruggen – de investering van tijd en aandacht is van groot belang. Dáár ligt het wezenlijke verschil tussen ontwikkelingshulp en ontwikkelingssamenwerking. Hoe die aandacht zich manifesteert, verschilt per bedrijf: een ICT-bedrijf kan technisch onderwijs bieden aan kansarme kinderen, een andere ondernemer deelt zijn zakelijke expertise met jongeren die aan de vooravond van hun carrière staan.

4. Eerst zien, dan voelen

Kinderontwikkelingshulp in derdewereldlanden lijkt voor velen een ver-van-je-bed-show, des te groter is de stap om je hier als ondernemer voor hard te maken. Net4Kids geeft dit onderwerp daarom een gezicht en nodigt betrokken bedrijven uit op stakeholders-trips naar projecten. Door oog in oog te staan met het resultaat van hun investeringen worden ondernemers écht geraakt. Deze emotionele betrokkenheid vormt de basis van een hartgrondige commitment. Hoe je dit sentiment overbrengt op je volledige team? Jaco Brussé: “Ik heb mijn medewerkers laten meedenken over de invulling van onze samenwerking en een aantal van hen zelfs meegenomen naar ons project in Zuid-Afrika. Zo groeide ook hún intrinsieke motivatie en veranderde het van een ‘Jaco-dingetje’ in een project van het gehele team.”

5. Faciliteer de lokale helden

Tijdens de avond werd podium gegeven aan Marjolein, die aan het roer staat van Watoto Wema, een heel bijzonder en succesvol kinderhulpproject in Kenia. Zij vertelde hoe zij en haar collega’s zich dag in, dag uit inzetten om kinderen de toekomst te bieden die ze verdienen. Deze lokale helden – mini Gandhi’s, in de woorden van ondernemer Marco Gianotten – zijn een belangrijk onderdeel van het succes van Net4kids. Gianotten en Brussé onderstreepten beiden het belang van mensen zoals Marjolein en spraken hun dankbaarheid uit voor de faciliterende functie die zij voor hen mogen vervullen.

De avond in Pakhuis de Zwijger heeft Net4kids het podium gegeven dat zij verdienen. Op naar nog 15 succesvolle jaren voor Net4kids waarin nog meer impact gemaakt kan worden.

Met dank aan:

  • Dolores Leeuwin & Niels Ruitenbeek voor jullie rake en mooie verslag van Watoto Wema in Kenia
  • Barbara Vos, programma manager van Pakhuis de Zwijger, voor het openstellen van jullie deuren hiervoor en voor het meedenken;
  • Onze helden van Net4kids voor het ongelooflijke werk dat jullie verrichten. We hebben met eigen ogen in India gezien wat het betekent en het verandert de levens van de kids op een bijzonder mooie manier.