Zes inzichten die we meenemen van de B Corp Summit in Amsterdam

In een week die grotendeels draait om de VN-klimaattop in New York en waarin werkelijk nie-mand om Greta Thunberg heen kan, vormde Amsterdam héél even het epicentrum van duurzaam en sociaal ondernemen met impact. Op 23 en 24 september, om precies te zijn. Want in het Muziekgebouw aan ’t Ij verzamelden zich meer dan 660 movers en shakers die hun bedrijf inzetten als een force for good. Goed voor de wereld, de mensen die daarop leven én de natuurlijke ecosystemen waarvan we allemaal afhankelijk zijn.

Het tippingpoint is nabij
Tijdens de B Corp Summit, de grootste Europese editie tot nu toe, bespraken toonaangevende ondernemers en bedrijven hoe we de belangrijkste uitdagingen van deze tijd te lijf kunnen gaan. Het Blyde Benelux team was betrokken bij het onder de aandacht brengen van dit impact event, sprak met pioniers uit meer dan 23 landen en volgde zo veel mogelijk van de 14 workshops. Kortom, in 48 uur tijd zagen we álle hoeken van dit schitterende gebouw aan ’t Ij.

Wat we meenemen na twee dagen netwerken met en leren van de B Corp wereld waarin moraal leiderschap centraal staat? Vooral heel veel optimisme, energie en daadkracht. Want was is het fijn om links, rechts, voor en achter je te kijken en alleen maar mensen te zien met vuur in de ogen omdat ze geloven dat het anders moet en kan. Om te horen dat bij grote lefgozers als Ben & Jerry’s, Tony’s Chocolonely en Patagonia ook niet alles in één keer goed ging. Maar dat opgeven geen optie is. Omdat ze simpelweg niet anders kúnnen en willen dan het voortouw nemen in deze urgente transitie.

6 dingen die we meenemen van de B Corp Summit 2019
Kon je er niet bij zijn? Volgend jaar een nieuwe kans! Voor nu delen we onze voornaamste inzichten graag met je. We hopen dat je je, net als wij en de in totaal 3.000+ andere B Corp-leden en changemakers, wilt aansluiten bij de doelen en ambities van deze internationale grensverleggende beweging.

  1. F*CK the system. Er zijn twee dingen nodig om over te gaan tot structurele verandering. Allereerst: erken dat het huidige systeem faalt en niet bijdraagt aan een sociale en duurzame wereld. Ten tweede: wees je ervan bewust dat er geschikte alternatieven zijn.
  2. The time is now! De 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, ook wel de ‘to do-lijst’ van de planeet, gaan we niet halen als het huidige systeem niet in rap tempo structureel transformeert. Om de grootste uitdagingen van onze tijd op te lossen, is het essentieel dat ondernemers het voortouw nemen. Ben je ondernemer en nog niet bezig om op maatschappelijk en klimaat-niveau na te denken over je positieve impact? Dit is hét moment om je aangesproken te voelen, jouw belangrijke rol pakken en de wereld laten weten hoe jij en je team het anders (gaan) doen. In dit interview met B Corp-oprichter Jay Coen Gilbert lees je meer over wat hij hierover zei. Met de nieuwe SDG action manager (beschikbaar vanaf januari 2020), ontwikkeld door B Lab en de VN, maak je je impact meetbaar.
  3. De planeet is geen businesscase. Het is tijd dat we ‘succes’ opnieuw definiëren. We gaan van shareholder kapitalisme naar stakeholder kapitalisme. Tuurlijk, er moet geld worden verdiend. Maar een bedrijf runnen gaat vandaag de dag om meer dan alleen omzet draaien. Kapitalisme in de 20e eeuw draaide om exclusiviteit en aantrekkelijkheid. In de 21e eeuw gaat het om iets bijdragen voor iedereen, inclusiviteit en herstellen wat gaandeweg kapot is gegaan. We moeten van ‘meer’ (oud systeem) naar ‘genoeg’ (nieuw systeem), van profit naar prosperity.
  4. Droom groot en vraag om hulp. If change was easy, it would have already happened. Laat jouw eigen vooroordelen, aannames en eventuele beperkingen je er niet van weerhouden om groot te dromen. Heb je hulp nodig om je doelen te verwezenlijken? Of weet je niet waar te beginnen om structureel te veranderen? Vraag om hulp in je directe omgeving, schrijf de politiek aan of bundel de krachten met B Corp leden of do good businesses die waarschijnlijk al met precies datzelfde bijltje hebben gehakt.
  5. Begin vandaag. Of morgen. Als je maar begint! Waar sta je precies voor als groep ondernemers, collega’s, mensen? Kijk verder dan je neus lang is en bepaal met je team op welk(e) gebied(en) jullie het verschil gaan maken en hoe. Waar gaat je hart sneller van kloppen? Wat kun je morgen doen? Toon leiderschap door het gewoon te doen! Don’t be afraid of imperfection, humans are imperfect. Change and disruption come with mistakes.
  6. Man up, speak up. Vind ergens iets van en wees niet bang jouw gedachten te delen met een breder publiek. Zoek de publiciteit op, zoek ambassadeurs, koop een advertentie in om te vertellen wat jullie bedrijf precies doet om positieve impact teweeg te brengen. Praat over belangrijke thema’s in de kroeg, op social media, tijdens dat verjaardagsfeestje of op de school van je kind. Door te laten zien welke keuzes je maakt en te vertellen waarom je iets (niet) doet, inspireer en mobiliseer je mensen.

P.S. Bovenstaande is voor ons team een gentle but firm reminder om hard te blijven werken aan onze missie waarin wij grondig geloven: creating a positive footprint worldwide. Niemand is perfect, ook wij niet. Toon ballen, heb lef en zet door. Dat is het devies. Houd ons in de gaten via LinkedIn of Instagram en blijf op de hoogte van alle stappen die we zetten en de progressie die we maken.

Over B Corp
Vanaf mei van dit jaar mag ook Blyde Benelux zich trotse B Corp noemen. Met deze certificering zijn de het eerste Benelux PR-bureau dat in hetzelfde rijtje thuishoort als Tony’s Chocolonely, Ben & Jerry’s, Patagonia, Ecover, Fairphone, Snappcar en Triodos Bank. B Corp is een wereldwijde beweging van bedrijven, die behalve winst, ook nadrukkelijk duurzame en sociale doelstellingen nastreven. Gecertificeerde B Corporations (B Corps) voldoen aan de hoogste maatstaven op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid, transparantie en verantwoording. Deze worden gemeten via de B Impact Assessment en geverifieerd door een team van analisten. In enkele staten in de Verenigde Staten, in Italië en in Colombia is de Benefit Corporation een officiële rechtsvorm, net als de BV en de NV. B Corps gebruiken winst en groei ‘as a force for good’: positieve impact voor hun werknemers, gemeenschappen en het milieu. De Europese B Corp beweging bestaat inmiddels uit meer dan 500 bedrijven, waarvan meer dan 77 gevestigd in de Benelux. Voor meer informatie zie www.bcorporation.net

Door: Esther Verwijs