Over twintig jaar hebben al onze kinderen een hersenchip, worden mensen 300 jaar oud en halen we onze grondstoffen uit de ruimte. Nonsens? Niet volgens trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk. Bij de Connected Lounge on Tour  van Tele2 en de Ondernemer nam hij afgelopen woensdag ondernemers in stoomtrein vaart (of hyperloop vaart beter gezegd) mee door de technologische ontwikkelingen van vandaag en morgen. De volgende sessie staat gepland op dinsdag 5 juni.

Digitaal Darwinisme
‘Kinderen van nu komen swipend uit de baarmoeder. Daarna zeggen ze mama’ aldus van Hooijdonk. Technologische ontwikkeling maakt een exponentiële groei door met als gevolg dat de gevestigde orde intense veranderingen ondergaan. Veel sneller dan de meeste van ons nog steeds willen geloven. Dat geldt voor overheden, consumenten, instituties en bedrijven. Experts hebben het over digitaal Darwinisme: het is veranderen of uitsterven. Wil je als ondernemer mee kunnen en niet zoals Blockbuster of Kodak ten onder gaan aan de razendsnelle opkomst van nieuwe technologieën dan doe je er verstandig aan om een slimme student of jonge programmeur naast de CEO neer te zetten en het principe van reverse mentoring toe te passen. Daarnaast zou ieder bedrijf black ops (i.e. black operations, geheime aanvallen tegen eigen bedrijf) moeten toepassen om daar vervolgens lessen uit te trekken. Alhoewel de mens niet gemaakt is om te veranderen is verandering, juist nu, de enige constante factor.

Toekomst van morgen
De afgelopen twintig jaar maakten we kennis met tal van tech driven bedrijven: Airbnb, Google, Spotify, Uber, Facebook, Coolblue, Tesla. De komende vijftig jaar groeit de plek van technologie in het bedrijfsleven en daaromheen exponentieel. Nu al zijn Jeff Bezos (oprichter Amazon) en Elon Musk (CEO Tesla) serieus bezig met de mogelijkheid tot space mining: grondstoffen winnen op buitenaardse planeten zoals Mars. De ontwikkelingen op het gebied van robots zijn verbluffend. Het is een kwestie van tijd totdat ze qua beweging, huidstructuur en emotie amper van mensen te onderscheiden zijn. Robots bieden uitkomst aan ouderen die met eenzaamheid kampen, nemen nauwkeurig chirurgisch werk van doctoren over, helpen met huishoudelijke taken en onderwijzen autistische kinderen. 3D printers voorzien vandaag de dag al in 3% van de productie wereldwijd. In de nabije toekomst worden volledige huizen door deze printers ‘gebouwd’ en kun je thuis een nieuwe racefiets uitprinten. Er komen treinen die zich voortbewegen met een snelheid van 1200 km/h op basis van luchtdruk, de hyperloops. We maken kennis met onderhuidse chips waarmee we betalen, een buitenlandse taal leren spreken, een lastige rekensom oplossen of de planning van onze agenda bijhouden. Van Hooijdonk heeft zelf al een implantaat en een chip waarmee hij onder meer zijn auto opent en de lichten in zijn huis aanzet.

Robot als jurist
Onze financiële wereld leunt op technologie: 70% van deze sector is geschreven door robots. Watson, de supercomputer van IBM, neemt gestaag het werk van juristen over. Banen van nu verdwijnen simpelweg over niet al te lange tijd. Het lijkt in dit licht absurd dat we kinderen op school nog tafels laten stampen en opleiden om formulieren in te vullen. Al dit soort ongein lossen robots moeiteloos voor ons op. Google neemt mensen aan zonder diploma maar mét specifieke technische skills. Het onderwijs blijft achter in de wereld van verandering, aldus van Hooijdonk. Volgens hem zit de oplossing niet alleen in het koppelen van het onderwijs aan het bedrijfsleven, maar zelfs in het overnemen van onderwijs door het bedrijfsleven. Immers veranderen slimme ondernemingen mee in tegenstelling tot onze trage en qua techniek conservatieve overheid. Het bedrijfsleven met een startup mentaliteit weet precies welke kennis nodig is om – als werknemer, ondernemer of investeerder – overeind te blijven in de tech driven future. Hierbij is heus nog ruimte voor soft skills volgens van Hooijdonk, want ethiek gaat een grote rol spelen in besluiten over de toepassingen van bepaalde technologie: ‘Het gaat over de unieke samenwerking tussen mens en computer’.

Connected Lounge on tour
De Connected Lounge on Tour is een initiatief van Tele2 in samenwerking met de Ondernemer. Het doel van de tour is ondernemers in heel Nederland voor te bereiden op de snelle veranderingen op het gebied van trends en technologie. Er staan twintig steden op het programma en Igor Beuker en Richard van Hooijdonk nemen beurtelings het college op zich. Inschrijven kan nog! Check: https://www.deondernemer.nl/partners/item/tele2-telecom/.